خسارت سنگین صنعت هوایی اروپا

مسافران هوایی اروپا پس از چهار روز همچنان سرگردان هستند - عکس: AFP به دلیل آتشفشان ایسلند ایجاد شد

خسارت سنگین به آژانس‌های مسافری اروپا

گروه بین‌الملل- صنعت هوایی اروپا خواستار بازنگری فوری درباره اعمال ممنوعیت پرواز‌ها در این قاره شد. پرواز‌های ورودی و خروجی قاره اروپا به دلیل خاکستر ناشی از آتش‌فشان ایسلند از چهار‌شنبه هفته گذشته با اخلالی بی‌سابقه مواجه شده ‌است.

سازمانی که بیشتر خطوط هوایی اروپایی و فرود‌گاه‌های این قاره را نمایندگی می‌کند محدودیت‌های بی‌سابقه در مورد انجام پرواز‌ها در اروپا را زیر سوال برده‌است، محدودیت‌هایی که میلیون‌ها مسافر را در سراسر جهان سرگردان کرده‌ است.

این در شرایطی است که شرکت‌های هواپیمایی اروپایی از جمله شرکت آلمانی لوفت‌هانزا، شرکت هلندی KLM و شرکت بریتانیایی بریتیش ایر‌ویز، در روزهای اخیر پرواز‌های آزمایشی انجام داده‌ و اعلام کرده‌اند که خاکستر آتش‌فشان ایسلند آسیبی آشکار و جدی به موتور هواپیماها وارد نکرده است.

در همین حال سیما کالاس، کمیسیونر حمل‌و‌نقل اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که روز دوشنبه ‌- ‌دیروز ‌- خطرات ناشی از خاکستر آتش‌فشان ایسلند در ۵۰ درصد فضای هوایی اروپا وجود نداشته باشد. او گفت که وضعیت کنونی «‌قابل تحمل» نیست و مقامات اروپایی برای یافتن راهی که امنیت پرواز‌ها را به خطر نیاندازد در حال بررسی هستند.

کمیسیونر حمل‌ونقل اتحادیه اروپا اضافه کرد: «‌ما نمی‌توانیم تا زمانی که این توده خاکستر پراکنده شود صبر کنیم.»

کالاس همچنین ادامه داد که وزرای حمل و نقل اتحادیه اروپا روز دوشنبه‌-‌دیروز‌- ویدئو تله‌کنفرانس برگزار خواهند کرد تا وضعیت فعلی را مورد بررسی قرار دهند. این نشست دیروز و در شرایطی قرار بود برگزار شود که ۱۷ کشور اروپایی فضای هوایی خود را تعطیل کرده‌اند.

توده خاکستر ناشی از آتشفشان ایسلند مخلوطی از شیشه، شن و سنگ ریزه ‌است که می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور هواپیما وارد کند. همین موضوع بود که نگرانی‌ در مورد امنیت پرواز‌ها را افزایش داد و در نهایت باعث اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه در پرواز‌های قاره اروپا شد.

این محدودیت‌ها منجر به خسارت‌های جدی به شرکت‌های هواپیمایی اروپایی شد و تخمین زده می‌شود که این شرکت‌ها روزانه ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۱۳۰ میلیون پوند زیان دیده ‌باشند. در همین حال آژانس هماهنگی ترافیک هوایی اروپا موسوم به یورو‌کنترل گزارش داد که از روز پنجشنبه گذشته تا دیروز ‌-دوشنبه- ۶۳ هزار پرواز لغو شده‌اند. تنها ۵ هزار پرواز در روز یکشنبه انجام شد در حالی که در شرایط عادی روزانه ۲۴ هزار پرواز در قاره اروپا انجام می‌شود. از سوی دیگر، ACI که بیشتر فرودگاه‌های اصلی اروپا را نمایندگی می‌کند به همراه انجمن خطوط هوایی اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مشترک از مقامات این قاره خواستند تا محدودیت‌ها درباره اعمال پرواز‌ها را مورد بازنگری قرار دهند.

این در شرایطی است که بزرگترین گرداننده مسافرت‌های اروپا موسوم به TUI در گزارشی اعلام کرد که اخلال در پروازهای قاره اروپا منجر به زیان ۳۰ میلیون دلاری (‌۲۰ میلیون پوندی- ۲۳ میلیون یورویی) این شرکت‌ شده است.

TUI اعلام کرد که روزانه ۵ الی ۶ میلیون پوند دچار زیان شده‌است. این گروه اضافه کرد که از روز یکشنبه حدود ۱۰۰ هزار مشتری این شرکت نتوانسته‌اند به خانه‌هایشان بازگردند.

TUI در حال همکاری با دیگر شرکت‌های مسافری است تا مطمئن شود که مقامات مسوول و دولت‌های کشورهای اروپایی هرچه زود‌تر اجازه انجام پرواز‌ها را صادر خواهند کرد.

این در حالی است که انجمن حمل‌و‌نقل بین‌المللی هوایی تخمین زده است که خطوط هوایی به تنهایی روزانه دست‌کم ۲۰۰ میلیون دلار از در‌آمد‌های عادی خود را از دست داده‌اند.

خاکستر به ترکیه رسید

در همین حال با رسیدن گرد و غبار ناشی از آتشفشان ایسلند به فضای ترکیه فعالیت فرودگاه‌ها و پرواز هواپیماها در سه استان این کشور متوقف شد.

سازمان مسافرت‌های هوایی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرده است به همین دلیل پرواز هواپیماها بر فراز دریای سیاه-سه استان زونگولداک، سینوپ و سامسون - را لغو کرده و به هواپیماهایی که در این مسیر پرواز می‌کنند توصیه کرده است در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار پایی حرکت کنند.

ابر ناشی از گرد و غبار آتشفشانی بر فضای ترکیه تاثیر گذاشته است و فضای استان‌های مجاور دریای سیاه تا ساعت ۹ روز دوشنبه

بسته بود.