فارس- نخست وزیر یونان تاکید کرد دولت آتن طی هفته‌های آینده در خصوص قبول بسته کمک مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تصمیم‌گیری خواهد کرد. جورج پاپاندرو تصریح کرد: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها و تحقیقات آماری نشان می‌دهدکه اجرای اصلاحات اقتصادی در یونان و کاهش هزینه‌ها فشار زیادی را به مردم و خانوارهای این کشور وارد کرده است. مذاکرات رسمی دولت یونان با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا از امروز دوشنبه در آتن آغاز می‌شود.

بر اساس پیشنهاد مطرح شده صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا امسال ۴۵ میلیارد یورو کمک مالی در اختیار یونان قرار خواهند داد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر تصمیم دولت یونان در خصوص بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول هستند. بحران مالی و اقتصادی یونان به شدت موجب نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده و تاثیر منفی زیادی بر ارزش یورو داشته است. این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در آلمان اکثر مردم این کشور مخالف اعطای کمک مالی به دولت یونان هستند. مخالفت‌های دولت آلمان تا کنون مانع بزرگی برای اعطای کمک‌های مالی به آتن بوده است.

روابط سیاسی آلمان و یونان از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون تیره و تار است. میزان بدهی‌های دولت یونان به بیش از ۳۰۰ میلیارد یورو می‌رسد که این کشور باید امسال ۵۳ میلیارد یورو از این بدهی‌ها را پرداخت کند.

دولت یونان ماه گذشته میزان حقوق و دستمزد ۶۰۰ هزار کارمند دولتی را کاهش داد. آتن قصد دارد با کاهش هزینه‌ها میزان کسری بودجه خود را در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۷/۸ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد.

این رقم سال گذشته به بیش از ۷/۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در یونان بیش از نیمی از مردم این کشور معتقدند درآمد فعلی آنها قادر به تامین نیازهای زندگی نیست.