گروه بین‌الملل- هفته گذشته شاخص‌ها شرایط بدی را پشت‌سر گذاشتند، زیرا موسسه مالی گلدمن ساکس با اتهام کلاهبرداری روبه‌رو شد. اما تحلیل‌گران درمیان چشم‌انداز مثبت برای بخش تکنولوژی و بخش مالی انتظار وال‌استریتی پر رونق را دارند. هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای نخستین‌بار طی ۱۸ ماه گذشته به سطح ۱۱،۰۰۰ واحد رسید و روز جمعه در رقم ۶۶/۱۱۰۱۸ واحد ثابت شد و افزایش اندک ۲/۰ درصد هفتگی را ثبت کرد. شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است، با ثبت افزایش هفتگی ۱/۱ درصدی به رقم ۲۶/۲۴۸۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز طی هفته گذشته ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۳/۱۱۹۲ واحد رسید.

پس از متهم شدن موسسه مالی گلدمن ساکس توسط کمیسیون اوراق بهادار به فریب‌کاری درمورد اوراق بهادار وام‌های رهنی شاخص‌های مالی سقوط کردند و شش روز معاملاتی افزایش متوالی وال‌استریت متوقف شد.

اما تحلیل‌گران معتقدند با توجه به گزارش‌های خوب درآمدی شرکت‌ها بازارسهام روند صعودی خود را از دست نداده است.

ال گلدمن، کارشناس بازار از مرکز مشاوره ولزفارگو می‌گوید: «پرسش اساسی این است که آیا این کاهش بازار سهام آغاز یک روند وقفه- تجدید قوای معمولی است یا یک بی‌نظمی اندک قبل از افزایش بیشتر است.»

تحلیل‌گران مرکز چارلز اسشوآب براین باورند که با توجه به این که برخی شرکت‌های کلیدی همچون شرکت اینتل و جی‌پی مورگان هر دو سودی بهتر از انتظار ثبت کرده‌اند، بخش تکنولوژی سرعت بهبود اقتصادی را حفظ خواهد کرد و بخش مالی نیز ممکن است تاثیر بیشتری بر رونق اقتصادی بگذارد.

این گروه از تحلیل‌گران در گزارشی به مشتریان عنوان کردند: «روند اقتصادی نشان‌دهنده تداوم بهبود بوده است و سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش‌های درآمدی هستند و تلاش می‌کنند بفهمند آیا گزارش‌های درآمدی به اندازه کافی قدرتمند هستند یا خیر.»

تحلیل‌گران انتظار دارند نشانه‌های اقتصادی در هفته جاری همچون قیمت‌های تولیدکننده و فروش مسکن نوساز و موجود، پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد اقتصادی غیرتورمی را در نیمه اول سال ۲۰۱۰ تایید کند.

این درحالی است که روز جمعه شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان که یک معیار کلیدی اقتصادی محسوب می‌شود، از ۶/۷۳ واحد در ماه مارس به ۵/۶۹ واحد در ماه آوریل سقوط کرد. این کمترین سطح این شاخص از نوامبر سال ۲۰۰۹ تاکنون بود. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند این شاخص به ۰/۷۵ واحد افزایش خواهد یافت.