رییس‌جمهوری چین به مناطق زلزله‌زده سفر کرد

گروه بین‌الملل- دیروز رییس‌جمهوری چین، هوجینتائو به شهرستان ویران شده یوشو سفر کرد تا به عملیات امدادرسانی در این منطقه سرعت بخشد. همزمان راهبان تبتی برای قربانیان زلزله شمال‌غربی چین که دست‌کم ۱۷۰۶ نفر بوده‌اند، مراسم دعا برپا کردند. رهبر بوداییان تبت روز یکشنبه از پکن خواست به او اجازه دهند برای آرامش قربانیان این حادثه از منطقه بازدید کند.

نیروهای امداد دیروز موفق شدند یک مرد ۶۸ ساله را از زیر آوار زنده بیرون بکشند. این زلزله که ساعت ۷:۴۹ دقیقه صبح چهارشنبه گذشته (۱۴ آوریل) به وقت محلی در نزدکی مرز تبت اتفاق افتاد و مرکز بررسی داده‌های زمین‌شناسی آمریکا کانون آن را در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین تشخیص داد، شش و نه دهم در مقیاس ریشتر قدرت داشت.

رییس‌‌جمهوری چین، هو جینتائو پیش از دیدار از یک کلاس در یک یتیم‌خانه به تلویزیون فونیکس این کشور گفت: «نجات زندگی افراد اولین اولویت ما است. ما برای زندگی تک تک افراد ارزش قائلیم و در عین حال باید اطمینان حاصل کنیم که حادثه‌دیدگان دوباره یک زندگی طبیعی را آغاز خواهند کرد.»

هو در حالی‌که از یک روستای ویران شده بازدید می‌کرد، گفت که سفر خود به آمریکای جنوبی را زودتر از موعد به‌اتمام رساند تا به آنجا پرواز کند. امدادرسانان در معبد محلی راهبان به توزیع پتو برای زلزله‌زدگان اقدام کردند اما اعلام کردند که ارتفاع زیاد منطقه مانع از ارسال مواد غذایی به منطقه می‌شود.

یک رهبر تیم امدادرسانی به‌نام هی ‌ژانلو گفت: «ما تاکنون چنین زلزله بزرگی را تجربه نکرده بودیم، به همین دلیل کاملا برایمان دور از انتظار بود و برای آن آمادگی نداشتیم. به علاوه کمک‌ها از سراسر کشور هم‌اکنون به سمت ما فرستاده شده است و به همین دلیل ترافیک جاده‌ای یک مشکل لجستیک است.» راهبان تبتی هم برای کمک به نیروهای امدادرسان خود را به منطقه رسانده‌اند و برای کشته‌شدگان به روش بودایی مناجات می‌کنند. دیروز خانواده‌های کشته‌شدگان اجساد آنان را به معابد انتقال دادند تا برای آنان مراسم اجرا کنند.

در شرایطی که گمان نمی‌رود دولت چین به دالایی‌لاما که در سال ۱۹۵۹ از چین گریخت، اجازه دیدار از منطقه را بدهد، به‌نظر می‌رسد پکن به‌تدریج به اهمیت واکنش بوداییان در این منطقه سنتی تبتی‌نشین پی ‌می‌برد.