اختلال در پروازهای اروپایی برای چهارمین روز پی‌در‌پی

عکس: Getty Images

سفر اوباما، پرنس چارلز، سارکوزی و مرکل برای شرکت در مراسم تدفین لخ کاچینسکی لغو شد

گروه بین‌الملل‌- ‌اختلال در برنامه پروازهای اروپایی به دلیل خاکسترهای آتشفشانی در ایسلند همچنان ادامه دارد. به گزارش بی.‌بی.‌سی، نگرانی از اینکه این توده خاکستر هواپیماها را هنگام پرواز با مشکل فنی روبه‌رو کند، سبب شده است که برای چهارمین روز پرواز هواپیماها در مرکز و شمال اروپا متوقف شود. این مشکل موجب دردسر‌های فراوانی شده و سبب سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها و هتل‌ها در بسیاری از نقاط جهان از جمله استرالیا، چین و آمریکا شده است. علاوه بر لغو اکثر پروازهای بین اروپا و قاره آمریکا بیشتر پروازهای چین به اروپا نیز انجام نشده‌است. پروازهای استرالیا به مقصد اروپا تنها تا توقف بین راه این هواپیماها در آسیا انجام می‌شود. همزمان بسیاری از هتل‌ها در نقاطی مانند سنگاپور و هنگ کنگ به دلیل تکمیل ظرفیت نمی توانند مسافران بیشتری را بپذیرند.

پرواز آزمایشی

در تحولی دیگر، پیتر هارتمن رییس شرکت هواپیمایی هلندی KLM می گوید یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ این شرکت یک پرواز آزمایشی ۷۵ دقیقه ای در ارتفاع سیزده هزار متری زمین انجام داده است. این پرواز بدون اشکال انجام شده ‌است. هارتمن گفت چنانچه بازرسی نشان دهد که همه چیز به خوبی پیش رفته در آن صورت KLM درصدد کسب اجازه برای از سرگیری پروازهای مسافرتی برخواهد آمد.

هواپیماهای لوفت هانزا نیز یک چنین آزمایشی را در ارتفاع به مراتب کمتر انجام داده‌اند. همزمان، حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در اروپا به علت افزایش تقاضا برای سفر با قطار و اتوبوس دچار مشکلاتی شده است.

ولی به‌رغم مشکلات ایجاد شده برای سفر در اروپا، سفر پاپ بندیکت شانزدهم به مالت طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام شد و او از رم به این جزیره سفر کرد. اما سایر شخصیت‌های سیاسی اروپایی به خوش شانسی رهبر کلیسای کاتولیک نبوده‌اند.

برنامه سفر باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا، ولیعهد بریتانیا و رهبران فرانسه و آلمان برای شرکت در مراسم تدفین لخ کاچینسکی رییس‌جمهوری متوفی لهستان، لغو شده است. کاچینسکی شنبه هفته گذشته به همراه ۹۵ تن از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی لهستان در یک سانحه هوایی در روسیه کشته شد.