بهترین فرد برای برقراری آشتی ملی هستم

نوری مالکی، عکس: دفتر نخست وزیری عراق

احسان ابطحی

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در اولین گفت‌و‌گوی خود با یک رسانه‌غربی پس از انتخابات پارلمانی جنجال برانگیز ماه مارس گذشته، روز شنبه وعده داد که اعراب سنی عراق بازیگرانی اصلی در دولت آینده این کشور خواهند بود. نخست‌وزیر عراق همچنین خود را به عنوان بر‌قرار کننده صلح و یکی از نفرات پیشتاز برای رهبری کشورش توصیف کرد. او همچنین اضافه کرد که بهترین فرد برای برقراری آشتی ملی میان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف عراقی است.

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ با روزنامه لس‌آنجلس تایمز که یک ساعت به طول انجامید و در کاخ نخست‌وزیری انجام شد، مطمئن و سر‌زنده به نظر می‌رسید. او در این گفت‌و‌گو از گروه‌های سکولار عراق که توسط اصلی‌ترین رقیبش، یعنی ایاد علاوی رهبری می‌شوند دعوت کرد تا برای حکومت بر عراق به او بپیوندند. این دعوت در حالی انجام شد که پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ماه گذشته، هواداران نوری مالکی، فهرست العراقیه را که توسط ایاد علاوی رهبری می‌شود وابسته و ادامه دهنده سیاست‌های حزب بعث صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق معرفی کردند.

مالکی که مخالفانش او را رهبری فرقه‌ای و جناحی توصیف می‌کنند، تلاش کرد تا همه مذاهب بزرگ و اقوام نژادی را به دولت آینده عراق دعوت کند. نخست‌وزیر عراق در همین زمینه‌ گفت: «‌‌ما هر گونه فرقه‌گرایی را رد می‌کنیم و دولت آینده را بر‌پایه ملی‌گرایی بنا خواهیم کرد.» مالکی اضافه کرد: «‌به همین دلیل من از فهرست العراقیه دعوت می‌کنم تا در دولت آینده مشارکت داشته باشد.» سخنان مالکی در شرایطی عنوان می‌شود که هواداران او و هواداران ایاد علاوی پس از انتخابات ماه گذشته میلادی جنگ لفظی شدیدی علیه یکدیگر به راه انداخته‌اند و این نگرانی را در میان عراقی‌ها ایجاد کرده‌اند که جنگ فرقه‌ای بار دیگر ممکن است به این کشور بازگردد. با وجود آنکه مالکی موفق شد بیشتر از هر سیاستمدار دیگری در عراق آرای مردم را به دست آورد، اما ائتلاف قانون به رهبری او با اختلاف آرایی بسیار اندک پس از فهرست ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی در جایگاه دوم قرار گرفت.به نظر می‌رسد اطمینان و اعتمادی که روز شنبه در سخنان نوری مالکی دیده می‌شد، نشات گرفته از این واقعیت باشد که او به شدت به دست‌یابی به توافق با دیگر گروه‌های شیعه برای تشکیل کابینه آینده نزدیک است. این در حالی بود که یکی از سخنگویان فهرست العراقیه پس از سخنان شنبه شب مالکی این سخنان را به استهزا گرفت. میسون دملوجی در این‌باره گفت: «‌می‌توانم به شما بگویم که این پیشنهاد خنده‌داری است. ما تنها کسانی هستیم که باید دولت تشکیل دهیم و راه دیگری وجود ندارد.» مالکی در سخنان روز شنبه خود تاکید کرد که می‌خواهد میان مذاهب مختلف عراقی و همچنین جوامع متفاوت نژادی که به دلیل دهه‌ها جنگ با یکدیگر اختلاف‌های جدی دارند، آشتی و صلح بر‌قرار کند.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد که با وجود آنکه کشورش راهی طولانی را پیموده اما عراق هنوز موفق نشده است تا بر تنش‌های اجتماعی غلبه کند. مالکی در این‌باره گفت: «‌ما به دنبال پایان دادن به سهم‌خواهی‌های فرقه‌ای و نژادی هستیم.» او اضافه کرد: «‌ما باید برای دست‌یابی به این هدف به فعالیت خود ادامه دهیم.» نوری مالکی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تلاش کرد تا خود را به عنوان داوری میان فرقه‌ها و نژاد‌های مختلف که هنوز تاثیرات منفی ناشی از حکومت عراق در میان آنها به چشم می‌خورد، ترسیم کند.