کمک‌های بیشتر صندوق بین‌المللی پول به ایسلند

گروه بین‌الملل- صنــدوق بیــن‌المللی پـــول بازپـــرداخت مبلغ ۱۶۰میلیون دلار (۱۰۴میلیون پوند) از وامی را که ایسلند از انگلستان و هلند دریافت کرده را برعهده گرفته است. این مبلغ آخرین قسمت از ۱/۲ میلیارد دلار کمک صندوق بین‌المللی پول برای جلوگیری از فروپاشی مالی ایسلند است.

این توافق طی کشمکش بر سر ادعای پرداخت خسارت به‌خاطر فروپاشی بانک ایسلندی آیس‌سیو به دست آمد. در یک همه‌پرسی که در ماه مارس انجام شد رای دهندگان ایسلندی برنامه پرداخت ۹/۳ میلیارد یورو(۴/۳ میلیارد پوند) به انگلستان را نپذیرفتند. بحث‌ها در هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول که انگلستان و هلند در آن حق رای دارند برای ماه‌ها متوقف شد زیرا این دو کشور درمورد تقاضایشان برای پرداخت خسارت با ایسلند گفت‌وگو می‌کردند.

این مباحثات بر درخواست ایسلند برای پیوستن به اتحادیه اروپا سایه افکنده است. این کشور ماه جولای سال گذشته درخواست خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

دومنیک استراس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: «اطمینان دارم سیاست‌ها و بودجه فعلی فشارهای ناشی از تنظیم اقتصاد را کاهش خواهد داد و به بهبود اقتصادی ایسلند در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ کمک خواهد کرد.» دولت‌های انگلستان و هلند پس از فروپاشی بانک آیس‌سیو در سال ۲۰۰۸ به کسانی که در این بانک حساب داشتند کمک مالی کردند.