گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌‌های مالی موجب سقوط وال‌استریت شدند زیرا قانون‌گذاران فدرال علیه موسسه مالی گلدمن ساکس به دلیل کلاهبرداری حقوقی درمورد وام‌های رهنی شکایت کردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۲۵ واحد سقوط کرد. طی معاملات این شاخص به کمتر از سطح ۱۱،۰۰۰ واحد نیز رسید. شاخص داوجونز روز دوشنبه برای نخستین‌بار طی یک سال و نیم گذشته به سطح ۱۱،۰۰۰ واحد رسید.

تحلیل‌گران براین باورند که پس از افزایش مداوم طی دو ماه گذشته، بازارسهام آماده سقوط بود و اخبار گلدمن ساکس به سرمایه‌گذاران دلیل کافی برای فروش سهام ارائه کرد.

شاخص‌ها پیش از انتشار خبر اعلام اتهام کمیسیون سهام و اوراق بهادار علیه گلدمن ساکس نیز دچار کاهش شده بودند. پس از آن که گزارش درآمدی شرکت گوگل پیش‌بینی‌ها را برآورده نکرد سرمایه‌گذاران دچار ناامیدی شدند.

گزارش‌های درآمدی شرکت جنرال الکتریک و بانک آمریکا مطابق با پیش‌بینی‌ها بود اما با این وجود ارزش سهامشان کاهش یافت. درآمد شرکت جنرال الکتریک اندکی بهتر از حد پیش‌بینی شده بود اما بانک آمریکا اعلام کرد زیان وام‌ها همچنان بالا است. کمیسیون سهام و اوراق بهادار موسسه مالی گلدمن ساکس و یکی از معاونان این موسسه را متهم کرد در ارائه اطلاعات کلیدی درمورد اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن به سرمایه‌گذاران کوتاهی کرده‌اند. ارزش سهام این موسسه ۵۷/۲۳ دلار یا ۸/۱۲ درصد سقوط کرد و به ۷۰/۱۶۰ دلار رسید. روز جمعه گلدمن ساکس مبلغی به ارزش ۲/۱۴ میلیارد دلار را از دست داد. این اتهام از آنجا ناشی شد که دولت اوباما به دنبال نظارت بیشتر بر بانک‌های آمریکا و معاملات اوراق قرضه نامتعارف آنها است. این نوع سرمایه‌گذاری یکی از عوامل بحران مالی آمریکا شناخته شده است. تحلیل‌گران معتقدند بانک‌های دیگری نیز که این نوع اوراق بهادار را معامله کرده‌اند به شدت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این امر بدین معنی است که صنعت مالی به دلیل عدم اطمینان درمورد اصلاحات و دیگر تحقیقات احتمالی دچار مشکل باقی خواهد ماند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۱/۱۲۵ واحد یا ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۶۶/۱۱۰۱۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۴/۱۹ واحد یا ۶/۱ درصد افت کرد و به ۱۳/۱۱۹۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۳/۳۴ واحد یا ۴/۱ درصد سقوط کرد و به ۲۶/۲۴۸۱ واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌‌های کوچک‌تر است با ۵۹/۹ واحد یا ۳/۱ درصد کاهش در رقم ۶۲/۷۱۴ واحد ثابت شد. خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۱ درصد، شاخص داکس آلمان ۸/۱ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۱ درصد سقوط کرد. شاخص میانگین نیکی ژاپن نیز ۵/۱ درصد افت کرد.