اختلال بیشتر در پرواز‌های قاره اروپا

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل‌- ‌بر‌اثر دود ناشی از فوران آتش‌فشانی در ایسلند و حرکت توده بزرگ خاکستر ناشی از این آتش‌فشان به سوی جنوب و شرق قاره اروپا، بیشتر فرودگاه‌های اصلی این قاره دیروز نیز تعطیل بودند. به گزارش بی.‌بی.‌سی میلیون‌ها نفر از مسافران پرواز‌های هوایی در سرتاسر اروپا پس از آنکه ۱۸ هزار و ۶۰۰ پرواز در این قاره در روز جمعه لغو شد، سرگردان شدند.

آژانس هوانوردی اروپایی موسوم به یورو‌کنترل دیروز اعلام کرد که اختلال در انجام پرواز‌ها در اروپا به دلیل گسترش خاکستر ناشی از آتش‌فشان ایسلند تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که خطوط هواپیمایی روزانه ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۱۳۰ میلیون پوند به دلیل تعطیلی بی‌سابقه مسافرت‌های تجاری در اروپا زیان می‌کنند. یورو‌کنترل که نظارت بر ترافیک هوایی را در ۳۸ کشور اروپایی بر‌عهده دارد، دیروز اعلام کرد: «‌پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که توده خاکستر ناشی از آتش‌فشان در ۲۴ ساعت آینده باقی خواهد ماند و تاثیر ناشی از آن دست‌کم برای ۲۴ ساعت آینده ادامه خواهد داشت.» این نهاد همچنین اضافه کرد که انتظار دارد تنها ۶ هزار پرواز در روز شنبه انجام شود در حالی که در شرایط عادی روزانه ۲۲ هزار پرواز انجام می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی ناوگان هوایی خود را موقتا تعطیل کرده‌اند زیرا از این موضوع هراس دارند که خاکستر ناشی از آتش‌فشان ایسلند امنیت پرواز‌ها را با اخلال و حتی شاید فاجعه مواجه کند. خاکستر ناشی از آتش‌فشان ایسلند مخلوطی از شیشه، شن و خرده‌های سنگ است که به ارتفاع ۱۵۰۰ متری-‌۵ هزار پایی-‌ سطح زمین رسیده است و می‌تواند موتور هواپیما را از کار بیندازد.

بر‌اثر این آتش‌فشان روز جمعه حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ پرواز از ۲۹ هزار پروازی که روزانه به طور معمول برگزار می‌شود در منطقه‌ای که تحت‌تاثیر این آتش‌فشان قرار گرفته بود لغو شد که دو برابر بیشتر از پرواز‌های لغو شده در روز پنجشنبه بود.

در همین حال بریتانیا و ایرلند بار دیگر ممنوعیت‌های پروازی اعمال کردند و نسبت به بد‌تر شدن شرایط در روز شنبه-‌‌دیروز‌- هشدار دادند. خدمات ترافیک هوایی ملی بریتانیا (‌Nats) در این‌باره اعلام کرد: «‌پیش‌بینی‌های جاری نشان می‌دهند که وضعیت در روز شنبه بدتر خواهد شد.» بریتانیا همچنین ممنوعیت پرواز‌های تجاری خود را دست‌کم تا ساعت ۱ بامداد امروز‌-‌یکشنبه-‌ (۲۴ به وقت گرینویچ) تمدید کرد. اختلال در انجام پرواز‌ها مانع از سفر صد‌ها هزار مسافر از روز چهارشنبه یعنی روزی شده است که آتش‌فشان «ایافیالا» در ایسلند برای دومین بار در ماه جاری فعالیت و فوران خود را آغاز کرد.

ماگنوس تامی گودماندسون، زمین‌شناس دانشگاه ایسلند دراین‌باره گفت که فعالیت آتش‌فشان ایسلند افزایش یافته و سبب شده است که دود و خاکستر ناشی از آن به ارتفاع ۵/۸ کیلومتری (۳/۵ مایلی) سطح زمین برسد.

این زمین‌شناس که با خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفت‌و‌گو می‌کرد ادامه داد که دانشمندان می‌توانند برای اولین بار بر فراز این آتش‌فشان پرواز کنند تا ارزیابی نمایند که چه مقدار از یخ‌ها آب شده‌است و چگونه و چه زمانی باد‌ها میدان دید را شفاف خواهند کرد. خاکستر ناشی از این آتش‌فشان فعالیت مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپا از جمله فرودگاه‌های هیثرو، فرانکفورت و شارل دوگل را با اخلال مواجه کرده‌است.

همه ۱۶ فرودگاه بین‌المللی آلمان روز شنبه - ‌دیروز -‌ تعطیل بود و به گفته سخنگوی شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا این شرکت همه پرواز‌هایش را دست‌کم در ۲۰۰۰ زمان محلی (‌۱۸ وقت گرینویچ) لغو کرده بود.

سخنگوی لوفت‌هانزا ضمن اعلام این موضوع که روز شنبه هیچ هواپیمای متعلق به این شرکت در فضای هوایی پرواز نکرد افزود: «‌هیچ وقت اتفاقی مانند اتفاق فعلی رخ نداده بود.» به دلیل لغو بیشتر پرواز‌ها در شمال اروپا، مسافران به دنبال وسایل حمل‌ونقل دیگری از جمله قطار، اتوبوس و کشتی بودند. شرکت یورواستار که خدمات حمل و نقل ریلی ارائه می‌دهد اعلام کرد که پیش از این هیچ زمان دیگری وجود نداشت که در یک روز همه قطار‌ها پر از مسافر باشد و همه بلیت‌های آن تا روز دوشنبه رزرو شده باشد.