گلدمن‌ساکس متهم به فریب سرمایه‌گذاران شد

عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- یکی از بانک‌های اصلی سرمایه‌گذاری وال‌استریت به نام گلدمن‌ساکس متهم شد که با وجود اطلاع از بحرانی‌شدن اوضاع مسکن در آمریکا، همچنان به تبلیغ خود برای اعطای وام‌های رهنی ادامه داده و از این طریق سرمایه‌گذاران را فریب داده است. کمیسیون اوراق بهادار که مسوول نظارت بر بورس آمریکاست گلدمن ساکس را متهم کرده که عدم انطباق بهره‌ها را به سرمایه‌گذاران اعلام نکرده است. گلدمن‌ساکس این اتهامات را رد کرده و گفته است «قویا» از اعتبارو شهرت خود دفاع می‌کند. اما همین خبر کافی بود تا ارزش سهام گلدمن‌ساکس تا ۱۲ درصد سقوط کند.

کمیسیون اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد که گلدمن‌ساکس از فاش کردن «اطلاعات حیاتی» امتناع ورزیده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این اطلاعات نشان می‌دهد یکی از مشتریانش، به‌نام شرکت پالسون، در انتخاب ترکیب اوراق بهادار سبد وام‌های رهنی دخالت داشته است. این اوراق در سال ۲۰۰۷ به سرمایه‌گذاران فروخته شدند.

اما گلدمن ساکس اعلام نکرده بوده که شرکت پالسون که یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامینی در جهان است شرط‌بندی کرده بوده که بهای این اوراق سقوط خواهد کرد. کمیسیون اوراق بهادار می‌گوید شرکت پالسون که منافعش در گرو کاهش ارزش این اوراق بوده نقش مهمی در انتخاب نوع اوراق سبد وام داشته است. این کمیسیون می‌افزاید به این ترتیب گلدمن ساکس سبدی را به درخواست پالسون انتخاب کرده که در جهت منافع مالی آن بوده است.

کمیسیون اوراق بهادار می‌گوید با سقوط بازار مسکن سرمایه گذاران اوراق بهادار وام‌های سبدی که آباکوس نام دارد بیش از یک میلیارد دلار متضرر شدند. این کمیسیون می‌افزاید تور با وجود آنکه از سقوط قریب‌الوقوع اوراق بهادار وام‌ها آگاه بود در سال ۲۰۰۷ با معامله با پالسون این سبد را ایجاد کرد.

اما گلدمن ساکس این اتهام را به شدت رد می‌کند و می‌گوید نه فقط سودی از سقوط اوراق بهادار وام‌ها نبرده بلکه ۹۰ میلیون دلار نیز ضرر کرده است. گلدمن ساکس که یکی از مهمترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان است از بحران‌های مالی جهانی اخیر تقریبا مصون ماند.

این نخستین بار است که کمیسیون اوراق بهادار دست به اقدامی علیه سرمایه‌گذارانی می‌زند که متهم به بهره‌برداری از سقوط بازار مسکن هستند.

طی سال‌های گذشته بسیاری از افرادی که فاقد درآمد کافی بودند با دریافت اینگونه وام‌ها قادر به خرید منزل شدند اما به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت اقساط، خانه‌های خود را از دست دادند که این به ظهور بحران مسکن و مالی شدیدی در آمریکا و سراسر جهان انجامید.