گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه رییس جمهوری متواری قرقیزستان به قزاقستان رفت. او در حالی قرقیزستان را ترک کرد که چند ساعت پیش از آن تظاهراتی در جنوب این کشور برگزار شده بود و او برای تظاهر کنندگان سخنرانی می کرد، اما این سخنرانی به خاطر تیراندازی مختل شد. یکی از اعضای دولت موقت قرقیزستان اظهار داشت: باقیِ‌یف به همراه همسر و دو فرزند خود به قزاقستان سفر کرده است و سایر اقوام و خویشاوندان او در قرقیزستان باقی ماندند. باقی‌یف مدعی شد قزاقستان و بلاروس به وی پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده‌اند.

پس از خروج رییس‌جمهوری برکنار شده قرقیزستان از کشور، رهبران جدید این کشور اقدام به دستگیری متحدان وی کرده‌اند. آنان ادعا کرده‌اند وزیر دفاع دولت باقی‌یف را بازداشت کرده‌اند و به دنبال دستگیری دهها تن دیگر از متحدان نزدیک وی هستند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، باقی‌یف در قزاقستان با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی استعفای خود را اعلام کرده است. او در این بیانیه گفته است: من مطابق با قانون اساسی قرقیزستان استعفای خود را اعلام می‌کنم تا مسوولیت خود در قبال آینده مردم قرقیز را ادا کرده باشم. هفته گذشته هزاران تن از معترضان در سراسر کشور با نیروهای امنیتی درگیر شدند و پس از تصرف ساختمان‌های دولتی موفق شدند دولت‌ این کشور را ساقط کنند در خشونت‌بار‌ترین درگیری که در ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بود، تنها طرف یک روز ۲۱ تن کشته و ۸۰۰ تن زخمی شدند. پس از آن بود که معترضان هرگونه پیشنهاد مذاکره را تا زمان برکناری رییس‌جمهوری رد کردند.