محدودیت‌های بی‌سابقه بر فضای هوایی اروپا

فعالیت یک کوه آتشفشانی در ایسلند بیشتر پروازهای اروپا را لغو کرد- عکس: GettyImages

گروه بین‌الملل‌- ‌پرواز‌ هواپیما‌ها در بسیاری از کشور‌های اروپایی از روز پنجشنبه و به دلیل توده بزرگ خاکستر ناشی از یک آتش‌فشان در ایسلند با اختلال شدید مواجه شده است و به گفته مقامات اروپایی این وضعیت تا امروز‌-شنبه‌- نیز ادامه خواهد یافت. به گزارش بی.‌بی.‌سی بیشتر فضا‌های هوایی در شمال و غرب اروپا تعطیل و به گفته مقامات کنترل پرواز حدود ۱۷ هزار پرواز در روز جمعه‌-‌دیروز‌-‌ لغو شد. صد‌ها هزار نفر از مسافران در سر‌تا‌سر اروپا و دیگر قاره‌های جهان از این حادثه متاثر شده و پرواز‌های خود را از دست دادند. دانشمندان می‌گویند که آتش‌فشان همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد اما خاکستر کمتری تولید خواهد کرد.

نهاد کنترل هوایی میان‌دولتی اروپا موسوم به «یورو کنترل» دیروز اعلام کرد که انتظار دارد روز جمعه-‌دیروز‌- حدود ۱۱ هزار پرواز در اروپا انجام شود در شرایطی که در یک روز عادی ۲۸ هزار پرواز در این قاره انجام می‌شود. گفته می‌شود این توده خاکستر حاوی ذرات شیشه و سنگ است که می‌تواند به موتورهواپیماها آسیب برساند و کار آنها را با اختلال مواجه سازد.

همچنین بنا به اعلام این نهاد در حالی که هر روز حدود ۳۰۰ پرواز بین دو سوی اقیانوس اطلس انجام می‌شود و صبح به اروپا می‌رسد، تنها ۱۲۰ پرواز انجام شده‌است.

یورو کنترل همچنین در بیانیه خود آورده است: «‌پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که توده ابر خاکستر آتش‌فشان در حال حرکت به سوی شرق و جنوب‌شرقی است و تاثیر آن تا ۲۴ ساعت آینده ادامه خواهد داشت.»

این تحولات در حالی رخ داد که شمار دیگری از کشورها دیروز صبح فضای هوایی خود را تعطیل کردند به هشت کشوری پیوستند که روز پنجشنبه این اقدام را انجام داده بودند.

سازمان کنترل هوایی بریتانیا هم محدودیت‌های بی‌سابقه خود را بر روی فضای هوایی این کشور دست‌کم تا ساعت یک صبح به وقت تابستانی بریتانیا افزایش داد.

این در شرایطی بود که این محدودیت‌ها برای ایرلند شمالی و غرب اسکاتلند اعمال نشده بود و اولین پرواز‌ از زمان اعمال محدویت‌ها در فضای هوایی بریتانیا از گلاسکو به سوی تورنتو انجام شد.

خدمات ملی ترافیک هوایی بریتانیا دیروز صبح در بیانیه‌ای اعلام کرد: «‌در مجموع، موقعیت ناپایدار است و امکان دارد که با تغییراتی همراه باشد.»

این در شرایطی است که روز پنجشنبه بریتانیا، جمهوری ایرلند، دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند، بلژیک و هلند فضای هوایی خود را تعطیل کردند.از سوی دیگر فرانسه ۲۴ فرودگاه خود را در شمال این کشور تعطیل کرد که در میان آنها فرودگاه مهم و کلیدی شارل دو‌گل دیده‌ می‌شود. در همین حال فرودگاه‌های هامبورگ و برلین در آلمان نیز غروب پنجشنبه تعطیل شدند اما فرودگاه فرانکفورت دیروز صبح تعطیل شد.

لهستان هم بیشتر فضای هوایی‌اش را دیروز تعطیل کرد اما فرودگاه‌های کراکوف و رزسزوف در جنوب لهستان به فعالیت خود ادامه دادند.مقامات اتریش هم اعلام کردند که قصد دارند از بعد از ظهر جمعه فضای هوایی خود را تعطیل کنند.

مقامات جمهوری چک هم گفتند که از روز جمعه اعمال تحریم‌ بر فضای هوایی خود را آغاز خواهند کرد. آنها همچنین تاکید کردند انتظار دارند تعطیلی کامل اقدام بعدی آنها باشد.این در شرایطی بود که با حرکت توده خاکستر آتش‌فشان ایسلند به سمت جنوب، سوئد بازگشایی فضای هوایی شمال این کشور را آغاز کرد. مقامات رسمی اعلام کردند که بازگشایی فضایی هوایی جنوب سوئد از روز جمعه به تدریج آغاز خواهد شد. نروژ هم دیروز اجازه پرواز در شمال این کشور را صادر کرد.