20 کشته و 800 زخمی در درگیری‌های تایلند

عکس: Gettyimages

گروه بین‌الملل- درگیری بین نیروهای دولتی تایلند و طرفداران اپوزیسیون در بانکوک دست‌کم ۲۰ کشته و بیش از ۸۰۰ زخمی برجای گذاشت. این برخورد که شدیدترین درگیری طی ۱۸ سال گذشته در تایلند است، زمانی روی داد که سربازان و پلیس در عصر شنبه طی اقدامی نافرجام تلاش کردند تا ناحیه‌ای را که به اشغال مخالفان درآمده بود، بازپس گیرند. در این درگیری نیروهای دولتی در پاسخ به پرتاب بمب‌های دست‌ساز تظاهرات کنندگان، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های مشقی نمودند. سخنگوی دولت گزارش‌های مبنی بر شلیک گلوله‌های واقعی به تظاهرات کنندگان را تکذیب کرد. دست‌کم چهار سرباز درمیان کشته‌شدگان بوده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، در شهر چیانگ مای، در شمال تایلند نیز تظاهرات کنندگان دفتر فرماندار را اشغال کردند.

معترضان که به «پیراهن قرمزها» معروفند، خواهان منحل شدن پارلمان و برگزاری فوری انتخابات هستند. ریچل هاروی، خبرنگار بی‌بی‌سی در بانکوک می‌گوید قبلا به نیروهای امنیتی دستور داده شده بود با فرارسیدن شب تظاهرات کنندگان را دست کم از یک محل تحصن بیرون کنند. نیروهای امنیتی موفق شده‌اند در بانکوک یک ایستگاه تلویزیون ماهواره‌ای را از کنترل مخالفان خارج کنند.

مخالفان دولت تایلند که بیشتر آنها از قشر روستایی و طبقه کارمند و طرفدار تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق هستند، از دوازدهم مارس در برابر مقر دولت و مرکز تجاری پایتخت تجمع کرده‌اند.

دولت تایلند می‌گوید تا پایان سال میلادی جاری انتخابات را برگزار خواهد کرد، اما مخالفان خواهان برگزاری فوری آن هستند. پیراهن قرمز‌ها دیروز پیشنهاد مذاکره با دولت را رد کردند و گفتند پس از این درگیری شدید که ۲۰ کشته برجای گذاشته است، از مبارزات خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام دست نخواهند کشید. درگیری اخیر که بدترین برخورد در مناطق مشهور توریستی بانکوک بود، با عقب‌نشینی نیروهای دولتی پایان یافت و این شهر ۱۵ میلیون نفری در اواخر روز شنبه در سکوت فرو رفت. در شرایطی که انتظار هیچ نتیجه و دستاوردی در کوتاه مدت نمی‌رود و حتی بروز خشونت‌های بیشتر محتمل است، تحلیل‌گران معتقدند بازار سهام، که یکی از پرتلاطم‌ترین سال‌های خود را در آسیا سپری می‌کند، امروز با کاهش شاخص‌ها کار خود را آغاز کند. دیروز تظاهرات کنندگان سرخپوش تایلندی که دو ناحیه مهم در پایتخت را تحت اشغال خود دارند هیچ تلاشی برای خروج خود از آن مناطق از خود نشان ندادند. نیروهای دولتی هم به سمت مواضع آنان حرکت نکردند. یک سخنگوی دولت اعلام کرد به نیروهای نظامی دولتی گفته شده است از مناطق خرید عقب‌نشینی کنند و به استراحت بپردازند.