نشانه‌های بیشتر از رشد اقتصادی آمریکا موجب افزایش شاخص‌ها شد

گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت به رکورد جدیدی در ۱۸ ماه گذشته دست یافتند و شاخص میانگین صنعتی داوجونز پیش از آن که اندکی کاهش یابد برای مدتی به سطح ۱۱،۰۰۰ واحد رسید. افزایش شاخص‌ها از نشانه‌های جدید مبنی بر تداوم بهبود اقتصادی ناشی شد. بسیاری از تحلیل‌گران همچنان تردید دارند که افزایش وال‌استریت پایدار باشد زیرا این افزایش از حجم نسبتا اندک معاملات ناشی شده است و نشان می‌دهد که تعداد بسیاری از سرمایه‌گذارن هنوز در حاشیه بازارسهام به سر می‌برند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای مدت کوتاهی به سطح ۱۱،۰۰۰ واحد رسید اما سرانجام با ۷۰ واحد افزایش روز را به پایان رساند. این شاخص از ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون به این سطح نرسیده بود.

پس از اظهارات اطمینان‌بخش وزیر دارایی یونان و رییس بانک مرکزی اروپا شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبرو شدند.

پس از آن که سازمان فیتچ ریتینگز که یک سازمان معتبر جهانی در زمینه رتبه‌بندی اعتبار است چشم‌انداز خود را در مورد بدهی‌های یونان کاهش داد شاخص‌ها اندکی کاهش یافتند اما به سرعت به روند افزایش بازگشتند. در روزهای اخیر شاخص‌ها دچار نوسان شده‌اند و ارزش یورو کاهش یافته است چراکه این نگرانی وجود داشت مبنی براین که یونان بدهی‌های خود را بازپرداخت نخواهد کرد.

بحران عمیق مالی یونان دیگر بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است و این نگرانی را به وجود آورده است که دیگر کشورهای ضعیف اروپایی نیز ممکن است بدهی‌های خود را پرداخت نکنند که این امر برای پول مشترک اروپایی بحران ایجاد می‌کند. افزایش قیمت کالا نیز موجب رشد سهام شرکت‌های انرژی و مواد شد و به افزایش شاخص‌ها کمک کرد. ارزش سهام شرکت‌های شورون و اکسون موبیل افزایش یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۸/۷۰ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۳۵/۱۰۹۹۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۳/۷ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۷/۱۱۹۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۴/۱۷ واحد یا ۷/۰ درصد جهش کرد و به ۰۵/۲۴۵۴ واحد رسید.

افزایش روز جمعه شاخص داوجونز ششمین افزایش متوالی هفتگی را برای این شاخص از ماه مارس و آوریل سال گذشته تاکنون به ارمغان آورد. این شاخص هم‌اکنون نسبت به پایین‌ترین سطح ۱۲ ماهه یعنی رقم ۰۵/۶۵۴۷ واحد ۶۸ درصد رشد داشته است اما هنوز نسبت به بالاترین سطح خود یعنی رقم ۵۳/۱۴۱۶۴ واحد که در اکتبر سال ۲۰۰۷ به آن دست یافت ۲۲ درصد کاهش دارد.

گزارش روز جمعه فهرست موجودی عمده‌فروشی تازه‌ترین نشانه مثبت اقتصادی را ارائه کرد. وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد فهرست موجودی عمده‌فروشی در ماه فوریه ۶/۰ درصد رشد داشته است که این میزان بهتر از افزایش ۴/۰ درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود. فروش عمده‌فروشان نیز بیشتر از پیش‌بینی‌ها یعنی ۸/۰ درصد افزایش یافت. این یازدهمین ماه افزایش متوالی فروش بود.