تشکیل دولت انتقالی در قرقیزستان

عکس:AP

گروه بین‌الملل- در پی فرار رییس‌جمهوری قرقیزستان در روز چهارشنبه، دیروز مردم این کشور به یاد قربانیان تظاهرات خونین چند روز اخیر سوگواری برگزار کردند. به گزارش بی.‌بی.‌سی اولین یادمان قربانیان کسانی که بر اثر نا‌آرامی ‌هایی که منجر به فرار قربان‌بیک باقی‌اف، رییس‌جمهوری قرقیزستان از پایتخت شد، دیروز در این کشور برگزار شد. باقی‌اف هنوز از استعفا خودداری کرده اما به مخالفان پیشنهاد مذاکره داده‌است. این در شرایطی است که مخالفان در این کشور دولت انتقالی تشکیل داده‌اند.هم ایالات‌متحده و هم روسیه پایگاه‌های نظامی مهمی در قرقیزستان دارند و وضعیت این کشور را از نزدیک دنبال می‌کنند.

در همین حال معاون دولت انتقالی قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که المزابک آتامبیائف، معاون این دولت با هدف مذاکره برای دریافت کمک‌های اقتصادی به مسکو، پایتخت روسیه سفر کرده‌است.

فراموش نخواهیم کرداین در حالی است که هزاران نفر از سوگواران دیروز در میدان اصلی بیشکک، پایتخت قرقیزستان، حاضر شدند تا یاد کسانی را که در خشونت‌های روز چهارشنبه جان خود را از دست دادند، زنده نگه دارند.بسیاری از آنان قربان بیک باقی‌اف را که گفته می‌شود به جنوب این کشور آسیای میانه گریخته است، عامل کشتار‌های روز چهارشنبه می‌دانند.

فاطمه ایمان علی‌اف، کسی که دو نفر از دوستانش را پس از آنکه نیروهای امنیتی به روی تظاهر‌ات کنندگان آتش گشودند، از دست داده‌است در این‌باره گفت: «‌‌باقی‌اف باید به دلیل این همه جنایت محاکمه و اعدام شود.» او به خبرگزاری رویترز گفت: «‌ما هیچ‌وقت او را نخواهیم بخشید. این انقلاب ماست.»

زنی دیگر به نام ختیمه ایمان‌علی‌اف هم گفت که ما به دلیل از دست دادن قهرمانان واقعی که جانشان را برای آینده قرقیزستان فدا کردند، به شدت غمگین و آزرده خاطریم. او اضافه کرد: «‌باقی‌اف باید مسوولیت این مرگ‌ها را بپذیرد.»

آرامش در شهر بیشکک

در همین حال وزارت کشور قرقیزستان اعلام کرد که به لطف عملیاتی که از سوی پلیس، سربازان و سازمان‌های داوطلب انجام شد شهر در طول شب آرام بود.

این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرد که از ابزار‌های مخصوص و تیر‌اندازی برای متوقف کردن غارتگران و شورشیان استفاده شده‌است. ریحان دمیتری، خبرنگار بی.‌بی.‌سی در بیشکک در این‌باره گفت که اکنون در خیابان‌های این شهر حضور پلیس ملموس‌تر است.

با این حال به گفته خبرنگار بی.‌بی.سی پس از آنکه ساختمان‌های دولتی، مغازه‌ها و دفاتر مورد چپاول و حمله قرار گرفت و همچنین وسایل نقلیه در جریان نا‌آرامی‌ها آتش زده‌شد، شهر بیشکک به یک پاکسازی اساسی نیاز دارد.از سوی دیگر وزارت بهداشت دولت انتقالی قرقیزستان از این موضوع شکایت دارد که غارتگران مانع از آن می‌شوند که پزشکان به مردم کمک کنند.