گروه بین‌الملل‌- ‌رییس‌جمهوری ایالات متحده دیروز واشنگتن را به مقصد پراگ، پایتخت جمهوری چک، ترک کرد تا ضمن دیدار با مدودف مهم‌ترین معاهده اتمی کشورش با روسیه را امضا کند. امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی دو کشور آمریکا و روسیه که جایگزین پیمان استارت خواهد شد، علاوه بر این که گامی به سوی روابط بهتر واشنگتن با مسکو به شمار می‌رود حرکتی است به سوی هدف وعده داده‌شده باراک اوباما برای دستیابی به جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای.

آمریکا و روسیه، دو قدرت اتمی بزرگ جهان، ماه گذشته پس از تقریبا یک سال مذاکره و چانه‌زنی در مورد کاهش دادن سلاح‌های اتمی خود به توافق رسیدند.

براساس معاهده استارت دو که جایگزین استارت یک در سال ۱۹۹۱ خواهد شد، دو کشور تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک کاهش خواهند داد که تقریبا دوسوم از معاهده استارت یک کمتر است.

اوباما یک سال پیش در سخنرانی خود در شهر پراگ خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای شد. او در این سخنرانی وعده داد که در پی «صلح و امنیت در جهانی عاری از سلاح‌های اتمی» باشد. امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی آمریکا و روسیه دو روز پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت ایالات متحده استراتژی تازه خود در محدود ساختن استفاده از سلاح‌های اتمی را اعلام کرد. اوباما همچنین هفته آینده در کنفرانس امنیتی واشنگتن میزبان سران ۴۷ کشور دنیا خواهد بود.