باران سیل‌آسا در برزیل 100 کشته به جا گذاشت

گروه بین‌الملل- با بارش سیل‌آساترین باران چند دهه اخیر در استان ریودوژانیروی کشور برزیل، زمین دچار رانش شد و سیل به‌راه افتاد. بر اساس برآوردهای اولیه دست‌کم ۹۵ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. در این منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است و مقامات هشدار داده‌اند به دلیل مفقود شدن افراد بسیار، به احتمال زیاد آمار کشته‌شدگان افزایش خواهد یافت. پس از آنکه در شهر ریودوژانیرو، ظرف تنها ۲۴ ساعت بالغ بر ۲۸ سانتی‌متر باران بارید، تنها در این شهر دست‌کم ۳۳ تن جان سپردند. در یک شهر مجاور به نام نیتریو، هم ۳۳ تن دیگر کشته شدند. بسیاری از خانه‌های سست و کلبه‌ای کوهپایه زیر گل‌و‌لای مدفون شدند. گروه‌های نجات در منطقه کوهپایه‌ای شهر به جست‌وجو مشغولند تا مفقودین را بیابند و افرادی را که زیر گل مدفون شده‌اند، نجات دهند.

رییس‌جمهوری این کشور، لولا دا سیلوا، از شهروندان خواسته است در صورتی که خطر سیل آن‌ها را تهدید می‌کند، خانه‌های خود را ترک کنند. مقامات نیز گفته‌اند در صورتی که از خطر سیل خبری نبود، مردم در خانه‌های خود بمانند و از دور زدن در شهر خودداری کنند.

بر اساس اعلام مقامات، سیستم حمل‌و‌نقل شهر ریودو ژانیرو تقریبا فروپاشیده است، چون بسیاری از خیابان‌ها در زیر آب فرو رفته‌اند. شهردار ریودوژانیرو در پیامی که روز سه‌شنبه انتشار یافت گفت: «وضعیت آشفته است. همه خیابان‌های اصلی شهر به‌خاطر سیل بسته شده‌اند.‌ هر فردی که تلاش کند به آن خیابان‌ها وارد شود، در خطری بزرگ قرار می‌گیرد.»

شهردار این شهر گفت: میزان آمادگی در برابر باران‌های سیل‌آسا در دومین شهر بزرگ برزیل که میزبان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ و بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ است، «زیر صفر» بود. مدارس دولتی حداقل تا روز جمعه تعطیل خواهد بود.

فرماندار این منطقه، سرجیو کابرال، با اعلام وضعیت اضطراری از مردم ساکن در مناطق پرخطر خواسته است خانه‌های خود را ترک کنند. او به شبکه تلویزیونی گلوبو گفت که ماندن در خانه اقدامی «غیرمسوولانه» است چون خطر رانش‌های بیشتر زمین را افزایش می‌دهد.

بنا به اعلام مقامات، یک نوزاد ۵ ماهه و یک کودک ۹ ساله در میان قربانیان خانه‌های کلبه‌ای شهر ریودوژانیرو بوده‌اند. به علاوه سیل ۱۲ کشته دیگر در سائو گنسالو و یک کشته در پترو پلیس بر‌جای گذارد. باران مداوم باعث شد فرودگاه سانتوس دومونت که مخصوص پروازهای داخلی است، دو شنبه شب به مدت دو ساعت تعطیل شود و این موضوع تاخیر در پروازها را در پی داشت. بسیاری از خودروها در خیابان‌های اصلی شهر رها شدند. رییس سازمان دفاع شهری ریودوژانیرو به شبکه تلویزیونی گلوبو گفت حجم بارش «بسیار بیشتر از آن بود که هر شهری بتواند در برابر آن حمایت شود.»

بر اساس گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، خانه‌ها در اثر رانش زمین ویران شده‌اند و هیچ‌گونه سیستم حمل‌و‌نقل عمومی وجود ندارد. رییس‌جمهوری برزیل، لولا داسیلوا که روز سه‌شنبه از شهر بازدید می‌کرد، از مسوولان محلی به‌خاطر رعایت نشدن استانداردهای مناسب ساخت‌و‌ساز در مناطق تحت خطر رانش زمین انتقاد کرد. او به رادیوی محلی گفت: «همه آنچه می‌توانیم انجام بدهیم دعا به درگاه خداوند است تا باران را کمی متوقف کند طوری که ریودوژانیرو به وضعیت عادی بازگردد و ما بتوانیم اوضاع را در شهری که نیاز دارد، سامان بخشیم.»

او گفت که رسیدگی به این شهر شامل بهبود سیستم فاضلاب می‌شود. در ماه ژانویه در این کشور حداقل ۳۹ تن به‌خاطر رانش زمین در منطقه آنگرا دوس ریس واقع در مسیر بین ریودوژانیرو و سانتوس کشته شده بودند.