تلفات زلزله 2/7 ریشتری مکزیک و آمریکا تنها 2 نفر بود

گروه بین‌الملل- زلزله‌ای قوی که مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا قدرت آن را ۲/۷ ریشتر و کانون آن را ۲۶ کیلومتری جنوب شهر «گوادلوپ ویکتوریا» در جنوب مرز آمریکا گزارش داد یکشنبه بعد‌از‌ظهر شمال غربی مکزیک و جنوب غربی آمریکا را لرزاند اما تنها ۲ نفر در مکزیک بر اثر آن کشته شدند. این زلزله یکی از قدرتمندترین زلزله‌هایی بود که طی چند دهه اخیر در این منطقه به‌وقوع پیوسته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، گزارش‌ها از به‌جا ماندن خسارات و جراحات جزئی در برخی نواحی اطراف کانون زمین لرزه حکایت دارد.

شدت زلزله به حدی بود که ساختمان‌ها در لس آنجلس که در صدها کیلومتری شمال غربی کانون زلزله قرار دارد و همچنین در شهر سن دیگو به علاوه نقاطی در ایالت آریزونای آمریکا را به لرزه درآورد.

یک شاهد عینی در شهر تیهوانا که درست در جنوب مرز آمریکا پایین تر از شهر سن دیگو قرار دارد به رویترز گفت که خودروها در یک محوطه بیرون یک ساختمان آشکارا در اثر زلزله به لرزه درآمدند. تیهوانا در ۱۷۳ کیلومتری کانون زمین لرزه قرار دارد.

مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا گفت که این بزرگترین زلزله‌ای است که از سال ۱۹۹۲ در این منطقه روی می‌دهد.

پیتر بوئز خبرنگار بی‌بی‌سی در لس‌آنجلس می‌گوید که لرزش ساختمان‌ها برای حدود یک دقیقه ادامه داشت و ماموران آتش نشانی برای بازرسی جاده‌ها، پل‌ها و خطوط برق فراخوانده شدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از گیر افتادن مردم در بعضی از آسانسورهای لس‌آنجلس است.

لرزش یکشنبه باعث شد که فعالیت دستگاه‌های بازی در «دیزنی لند» کالیفرنیا موقتا معلق شود. یک زلزله شناس به نام لوسی جونز می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد حداقل ۲۰ میلیون نفر این زلزله را احساس کردند.

بخش اعظم کالیفرنیای جنوبی این زلزله را احساس کرد.» بیشترین شدت لرزه در مکزیکالی بوقوع پیوست که یک مرکز تجاری پررونق در مرز مکزیک با ایالت کالیفرنیای آمریکاست. این زلزله حداقل ۲۰ پس‌لرزه ضعیف‌تر داشته است که قدرت برخی از آن‌ها ۱/۵، ۵/۴ و ۳/۴ ریشتر گزارش شده است. زمین‌لرزه ابتدایی در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داده است.

گزارش‌های اولیه از زخمی شدن دست‌کم صد نفر در مکزیکالی حکایت داشتند که اغلب آن‌ها از سقوط اشیا آسیب دیدند. در حدود ۱۶۰ کیلومتری مرکز زلزله با پدید آمدن شکاف‌هایی ریز در کف هتل شرایتون سن‌دیه‌گو این هتل به کلی تخلیه شد. اما پس از مدتی دوباره به مهمان‌های هتل اجازه داده شد تا به داخل ساختمان بازگردند. بنا به اعلام مقامات، اغلب ۳۰۰۰ مشترک برق در جنوب غربی آریزونا و ۵۰۰۰ مشترکی که در کالیفرنیای جنوبی برق ساختمان‌هایشان قطع شده بود، ظرف چند دقیقه شاهد وصل شدن مجدد برق ساختمان‌هایشان شدند.