گروه بین‌الملل- در شرایطی که چند روز پیش مجلس نمایندگان افغانستان با اکثریت آرا با اجرایی شدن قانون جدید انتخابات که توسط کرزی پیشنهاد شده، مخالفت کرده بود، کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که پس از این تمامی امور انتخاباتی این کشور براساس قانون جدید انتخابات به پیش برده می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از تفاوت‌های قانون انتخابات براساس فرمان کرزی با قانون قبلی این است که در قانون جدید، اختیار انتخاب تمامی اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رییس‌جمهوری واگذار شده است.

قانون جدید همچنین حکم می‌کند که تمامی اعضای این کمیسیون باید شهروندان افغان باشند و به این ترتیب، امکان عضویت خارجیان از جمله افراد مورد نظر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به عنوان اعضای کمیسیون را از میان می‌برد.

در قانون قبلی، سه نفر از جمله پنج عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات، شهروندان خارجی بودند.

در انتخابات دومین دوره ریاست‌جمهوری افغانستان پس از سقوط طالبان در این کشور، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نقشی مهمی را در آشکار ساختن موارد تقلب ایفا کرد.

بررسی‌های این کمیسیون باعث شد تا نتایج اولیه که شامل کسب اکثریت مطلق آرا توسط کرزی بود مورد قبول قرار نگیرد و انتخابات با شرکت حامد کرزی و رقیب انتخاباتی او - عبدالله عبدالله - به دور دوم کشیده شود.

البته انصراف عبدالله از شرکت در دور دوم باعث شد که در نهایت، حامد کرزی بار دیگر به ریاست‌جمهوری انتخاب شود؛ اما نحوه برگزاری انتخاب اهمیت کمیسیون رسیدگی به شکایات را در مقابله با تقلب احتمالی در روند انتخابات نشان داد.