جهان در هفته پیش‌رو - ۱۷ فروردین ۸۹

امضای معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک

گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه ۸ مارس باراک اوباما با دیمیتری مدودف رییس‌جمهوری روسیه در پراگ دیدار می‌کند تا معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک را امضا کند. براساس این معاهده هرکدام از طرفین طی ۱۰ سال تعداد کلاهک‌های اتمی خود را به ۱۵۵۰ عدد کاهش خواهند داد. همچنین هر دو طرف سیستم‌های پرتاب (مثل موشک‌ها و بمب‌افکن‌ها و موارد مشابه) را به ۷۰۰ عدد کاهش می‌دهند. این میزان تسلیحات برای ویران کردن همه قاره‌ها کافی است؛ اما امضای این معاهده موجب می‌شود جایزه صلح نوبلی که روی طاقچه دفتر اوباما جا خوش کرده است کمتر عاملی برای غرور بیجا به نظر برسد. دیدار وزرای خارجه هند و چین

دیروز دوشنبه وزرای خارجه هند و چین در پکن دیدار کردند. این دو قدرت روبه رشد آسیا به دلیل مناقشات طولانی مرزی و این احساس که هر دو کشور برای به دست آوردن جایگاه یکسان به عنوان قدرت اصلی آسیا رقابت می‌کنند، روابطی مودبانه اما همراه با تنش دارند. وزرای خارجه هند و چین درمورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی بحث کردند.

سفر گیتنر به هندوستان

امروز سه‌شنبه نیز جایگاه هندوستان در جهان با دیدار تیموتی گیتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا از دهلی مورد بحث قرار می‌گیرد. گیتنر و وزیر دارایی هند پراناب موخرجی همکاری اقتصادی و مالی آمریکا-هند را آغاز می‌کنند. آمریکا درحال حاضر همکاری مشابهی با چین دارد. پس از حمایت آمریکا از برنامه‌های هسته‌ای هندوستان روابط این دو کشور عمیق‌تر شده است.

انحلال پارلمان انگلستان توسط ملکه

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلستان قرار است امروز سه‌شنبه سفر کوتاهی از دفترش به کاخ باکینگهام داشته باشد تا از ملکه درخواست کند به منظور آغاز انتخابات سراسری پارلمان را منحل کند. زمانی که تشریفات به پایان برسد، یک ماه رقابت انتخاباتی فشرده آغاز می‌شود. روز رای‌گیری ششم ماه مه تعیین شده است. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که انگلستان شاهد به قدرت رسیدن محافظه‌کاران برای نخستین‌بار از سال ۱۹۹۷ تاکنون خواهد بود.

۳۰۰ سالگی قانون کپی رایت

قانون کپی رایت روز جمعه ۹ آوریل ۳۰۰ ساله می‌شود. در دوران سلطنت ملکه «آن» در انگلستان قانونی که به نویسندگان امکان می‌داد برای مدت محدودی مالکیت آثار خود را دراختیار داشته باشند جایگزین نظام قدیمی مجوز سلطنتی شد که مالکیت آثار را به گروهی از ناشران اعطا می‌کرد.

منبع: اکونومیست