معجزه در چین

عکس: AP

گروه بین‌الملل- دیروز ۱۱۵ نفر از ۱۵۳ کارگر معدن زغال‌سنگ که بیش از یک هفته پیش در اثر جاری شدن سیل در یک معدن گرفتار شده بودند، نجات داده شده اند. ماموران نجات همچنان در تلاشند تا سایر معدنکاران را نجات دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، خانواده‌های نگران معدنچیان در حالی که آنان یکی پس از دیگری از معدن بیرون کشیده می‌شدند، فریاد خوشحالی سر می‌دادند. نیروهای امداد نیز با نجات هر نفر اشک می‌ریختند و یکدیگر را به آغوش می‌کشیدند.

گفته می‌شود شماری از معدنچیانی که نجات یافته اند با کمربندشان خود را به دیوارهای معدن محکم بسته بودند.

کارگران نجات یافته که مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست داده‌اند، بسیار ضعیف به نظر می‌رسند.

ماموران نجات امیدوارند که بتوانند بقیه کارگران به دام افتاده را نیز نجات دهند.

طی یک هفته گذشته حدود سه هزار نفر بی وقفه سرگرم کار برای نجات این معدنچیان بودند. یکی از نیروهای امداد می‌گوید: «معجزه‌ای در چین در حال وقوع است.»

آخرین بار روز جمعه گذشته صدای ضرباتی از دیواره‌های داخلی معدن به گوش امدادگران رسیده بود که امید برای نجات معدنچیان را افزایش داده بود.

خبرنگاران می‌گویند در کشوری که صنعت معدنش با حوادث بی‌شمار روبه‌رواست، نجات معدنچیان یک خبر خوش نادر محسوب می‌شود.

این کشور برای احیای اقتصاد خود به شدت به زغال‌سنگ وابسته است.

بیشتر حوادثی که در معادن چین اتفاق می‌افتد، به عدم رعایت مقررات ایمنی نسبت داده می‌شود.

دولت این کشور در سال‌های اخیر تلاش برای بهبود ایمنی در صنعت معدنکاری را با اعمال مقررات و اجرای تدابیر تازه از جمله بستن بعضی از معادن افزایش داده است.

براساس آمار رسمی در سال گذشته میلادی، ۲۶۳۱ معدنچی در ۱۶۱۶ حادثه معدن در چین کشته شدند که نسبت به کشته‌شدگان در معدن در سال ۲۰۰۲ که رکورد بیشترین آمار تلفات معدن؛ یعنی ۶۹۹۵ کشته را به ثبت رساند، کاهش یافته بود.