حمله به کنسول‌گری ایالات‌متحده درشهر پیشاور پاکستان

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل‌-‌ کسانی که گمان می‌رود شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و افراطی باشند، دیروز شماری حمله تروریستی را در شمال‌غرب پاکستان انجام دادند. آن‌ها کنسول‌گری ایالات‌متحده در شهر پیشاور را هدف قرار دادند و همچنین ۳۸ نفر را که در جریان همایشی سیاسی در نزدیکی این شهر شرکت کرده ‌بودند، به قتل رساندند. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی و مقامات امنیتی، سه انفجار قوی و همچنین تیر‌اندازی در نزدیکی کنسول‌گری ایالات‌متحده و تاسیسات نظامی حساس در شهر پیشاور، مرکز شمال‌غرب پاکستان رخ داد.

این انفجار در فاصله ۲۰ متری یک ایست بازرسی کنسول‌گری ایالات‌متحده در جاده‌ای که به مقر هیات‌های نمایندگی دیپلماتیک ختم می‌شد رخ داد.

خانم اریل هوارد، سخنگوی سفارت ایالات‌متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: «‌ما می‌توانیم تایید کنیم که حملاتی علیه کنسول‌گری ما در شهر پیشاور پاکستان انجام شده است.» با این حال هوارد نتوانست توضیحات بیشتری در زمینه ماهیت این حمله، خسارات و تلفات احتمالی ارائه دهد.

بلافاصله پس از انجام این حملات، پلیس پاکستان منطقه را محاصره و از نزدیک شدن روزنامه‌نگاران به صحنه جلوگیری کرد. دست‌کم دو آمبولانس مشاهده شد که از منطقه به سمت دیگری در حال حرکت بودند اما یک مقام بیمارستانی در شهر پیشاور پاکستان گفت که تنها یک نفر مجروح شده‌است.

تلویزیون پاکستان صحنه‌هایی از شلیک سنگین آتش را به روی آنتن برد و توده‌های انبوهی از دود منطقه نظامی شهر پیشاور در نزدیکی کنسول‌گری ایالات‌متحده و مقر اصلی سرویس امنیتی پاکستان در این شهر را فرا‌گرفته بود. این مقر ماه نوامبر گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفته بود.

پیشاور در مجاورت منطقه کمر‌بندی قبیله‌ای پاکستان قرار دارد. ایالات‌متحده این منطقه را مقر جهانی القاعده توصیف می‌کند. شهر پیشاور هدف شمار زیادی از حملات تروریستی از سوی شبه‌نظامیان افراطی اسلام‌گرا قرار گرفته است. حملات دیروز در شرایطی انجام می‌شود که میزان عملیات تروریستی در ماه‌های اخیر به طور نسبی کاهش یافته‌است.

یک مقام امنیتی پاکستان گفت که به این موضوع مظنون است که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در منطقه مخفی شده باشند، اما با این همه اضافه کرد که به دلیل شلیک گلوله در منطقه تایید این مساله غیر‌ممکن است. در سه سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ نفر در حملات انتحاری در پاکستان جان خود را از دست داده‌اند. این حملات بیشتر به شبه‌نظامیانی که مخالف حضور ایالات‌متحده و متحدانش در جنگ علیه القاعده و طالبان در افغانستان، همسایه شمالی پاکستان هستند، نسبت داده‌ شده‌است.

اندک زمانی پیش از انفجار‌های پیشاور، یک عامل انتحاری به تجمعی سیاسی در منطقه شمال غرب پاکستان موسوم به دیر زیرین حمله کرد. این منطقه منطقه‌ای است که نیروهای ارتش پاکستان سال گذشته حملاتی گسترده را در آن علیه نیروهای محلی طالبان انجام دادند. این حمله در جریان مراسمی که توسط یک حزب سیاسی سکولار در شمال غرب برگزار می‌شد رخ داد و مرگبار‌ترین حمله در دیر زیرین از سال گذشته و پس از حملات ارتش علیه نیروهای طالبان در سال گذشته به شمار می‌رود.

دکتر وکیل احمد، رییس بیمارستان اصلی در تیمار‌گاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «‌ما ۳۸ جسد دریافت کردیم.» او اضافه کرد: «‌بیش از ۱۰۰ مجروح وجود دارد که بیشتر آنها در وضعیت وخیمی به سر می‌برند. من هنوز در حال ارسال آمبولانس‌ به منطقه هستم.»

ممتاز زرین، رییس پلیس تیمار‌گاه هم به خبرگزاری فرانسه گفت که این حمله، یک حمله انتحاری بود. او اضافه کرد: «این عامل انتحاری با پای پیاده آمد و خود را منفجر کرد.»

ساکنان محلی گفتند این بمب در نزدیکی محل تجمع سیاسی رخ داد. حزب ملی عوامی (ANP) گفت که این حزب تجمع سیاسی اخیر را با هدف بر‌پایی جشنی به مناسبت در دست بودن برنامه‌‌‌ای برای تغییر نام ایالت سرحد شمال غرب پاکستان در پارلمان فدرال برگزار کرده بود.