نخست‌وزیر تایلند اولتیماتوم معترضان را نادیده گرفت

عکس:‌GettyImages

شادی آذری- دیروز نخست‌وزیر تایلند، آبهیست ویجاجیوا با حضور در یک برنامه تلویزیون دولتی این کشور تقاضای صدها هزار معترضی را که تا ظهر دیروز به وی مهلت داده بودند تا از مقام خود کناره‌گیری کند و انتخابات زودهنگام برگزار کند، رد کرد. دیروز تظاهرکنندگان مخالف دولت در تایلند در مقابل ساختمان یک پادگان نظامی که آبهیست در آن پناه‌گرفته بود، تجمع کردند. این تظاهرات که به رهبری سرخپوشان طرفدار نخست‌وزیر برکنارشده، تاکسین شیناواترا برپا شده است، یکی از عظیم‌ترین تظاهرات ظرف سال‌های اخیر است. اگرچه این تظاهرات صلح‌آمیز است، اما دو سرباز بر اثر انفجار نارنجک در یکی از پادگان‌های نظامی مجروح شدند. سخنگوی نیروهای نظامی این کشور در باره این انفجار گفت: به‌نظر می‌رسد نارنجک‌ها به داخل محوطه پادگان پرتاب شده‌اند اما مشخص نیست چه کسی مسوول این انفجارها است.

ده‌ها هزار نفر از معترضین در مقابل ساختمان پادگان نظامی که گفته می‌شود آبهیست در آن مخفی شده و در شمال پایتخت واقع است، تجمع کرده‌اند. حدود ۵۰،۰۰۰ سرباز و نیروی پلیس به پایتخت کشور، بانکوک اعزام شده‌اند و چندین هزار نیروی دیگر برای برقراری امنیت آن پادگان نظامی به مقر آن پایگاه گسیل شده‌اند.

آبهیست که از سوی وزار و متحدان ائتلاف خود حمایت می‌شود، دیروز در یک برنامه تلویزیون دولتی تایلند حضور یافت، چون ضرب‌الاجل معترضان برای کناره‌گیری وی پایان یافته بود. او در این برنامه تلویزیونی گفت: «تظاهرکنندگان درخواست کرده‌اند که من تا پیش از ظهر امروز پارلمان را ترک کنم، اما احزاب ائتلاف بر این موضوع توافق دارند که نمی‌توان به این تقاضا جامه عمل پوشاند.» وی افزود: «انتخابات باید تحت قوانین معمول و آرامش مطلق برگزار شود. ما مجبوریم به صدای دیگران هم گوش‌ فرادهیم نه فقط به صدای معترضان.»

رهبرهای معترضان نیز ضمن اعلام تداوم و تشدید تظاهرات خود بر صلح‌آمیز بودن اعتراضات خود تاکید کرده‌اند. آنان می‌گویند دولت فعلی پس از کودتا در سال ۲۰۰۶ و برکناری تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین، به‌طور غیر قانونی روی کار آمده است. تظاهرکنندگان اعلام کرده‌اند که خود را برای تظاهراتی پنج روزه در پایتخت آماده کرده‌اند تا به دولت فشار آورند اعلام کند انتخاباتی جدید برگزار خواهد شد.

آخرین تظاهرات بزرگ تایلند که در آوریل ۲۰۰۹ برگزار شد، به خشونت گرایید و دو کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت.