گروه بین‌الملل - تولیدات کارخانه‌ای انگلستان در ماه ژانویه برای نخستین‌بار طی پنج ماه گذشته به طور غیرمنتظره کاهش یافت. این امر نشان‌دهنده آن است که بخش تولیدی برای خروج از رکود اقتصادی با مشکل روبرو است. دفتر ملی آمار انگلستان دیروز چهارشنبه اعلام کرد تولیدات کارخانه‌ای نسبت به ماه دسامبر ۹/۰ درصد کاهش داشته است. این درحالی است که اقتصاددانان ۲/۰ درصد افزایش را پیش‌بینی کرده بودند. بخش تولید نسبت به سال گذشته ۲/۰ درصد افزایش داشته که اولین افزایش طی دو سال گذشته بوده است.

گوردون براون نخست‌وزیر انگلستان گفت بهبود اقتصادی این کشور هنوز شکننده است و در مراحل اولیه خود قرار دارد. مقامات بانک انگلستان هفته گذشته برای دومین ماه برنامه خرید اوراق قرضه را در ۲۰۰ میلیارد پوند (۲۹۹ میلیارد دلار) ثابت نگه داشتند زیرا قدرت خروج از طولانی‌ترین رکود اقتصادی را ارزیابی می‌کردند.

دیوید تینزلی اقتصاددان بانک ملی استرالیا در لندن و از مقامات سابق بانک مرکزی گفت «تا زمانی که بهبود اقتصادی در منطقه یورو تثبیت نشود، چشم‌انداز بخش تولید نسبتا تیره خواهد ماند. احتمالا تولید ناخالص داخلی انگلستان در فصل اول ضعیف یا اندکی منفی خواهد بود.»

دفتر ملی آمار انگلستان گزارش داد از ۱۳ قلم کالای تولیدی، تولید ۱۱ قلم کالا کاهش داشته است. در ماه گذشته تولید تجهیزات الکتریکی و تصویری، مواد شیمیایی و الیاف مصنوعی بیشترین کاهش را داشتند و تنها تولید مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو افزایش داشته است.

سیاست‌گذاری به نام کیت بارکر معتقد است انگلستان با بهبودی پر فراز و نشیب روبرو است و تولیدکنندگان تاکنون از کاهش ارزش پوند سود نبرده‌اند. ارزش پوند طی سه سال گذشته در حدود ۲۵ درصد مبنای تجاری سقوط کرده است.

بهبود اقتصادی در منطقه یورو، بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلستان، در فصل چهارم تقریبا دچار وقفه شد، زیرا شرکت‌ها سرمایه‌گذاری را کاهش دادند و مصرف‌کنندگان صرف هزینه را کم کردند.

کل تولیدات صنعتی انگلستان، که شامل بخش‌های خدمات رفاهی و معدن و استخراج است و ۱۷ درصد از فعالیت‌های اقتصادی را تشکیل می‌دهد، در ماه ژانویه ۴/۰ درصد سقوط کرد. گرچه اقتصاددانان افزایش ۳/۰ درصدی را انتظار داشتند.