تصمیم اروپا برای تشکیل صندوق پول اروپایی

فارس- اتحادیه اروپا قصد دارد طرح تشکیل صندوق پول اروپایی را با هدف مقابله با بحران‌های مالی احتمالی بررسی کند. رویترز اعلام کرد بحران مالی و اقتصادی یونان تجربه تلخی برای اتحادیه اروپا بوده است و برخی از کشورهای عضو منطقه یورو به فکر تشکیل صندوق پول مشترک هستند. طرح و ایده تشکیل صندوق پول اروپایی هفته گذشته از سوی ولفگانگ شاوبل، وزیر دارایی آلمان مطرح شده است.

وی تاکید کرد: اروپا به صندوقی شبیه صندوق بین‌المللی پول با قدرت و تجربه کارشناسان ارشد آن برای مقابله با بحران مالی و اقتصادی نیاز دارد. بحران مالی یونان به شدت اعتبار اقتصادی این کشور و منطقه یورو را زیر سوال برده است. اروپا باید برای مقابله با بحران‌های مالی شبیه یونان صندوق مشترک پولی تشکیل دهد. اولی رن، کمیسر اقتصادی و پولی تاکید کرد: کمیسیون اروپا از کلیه ابزارهای ممکن برای حمایت از کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد و پیشنهاد تشکیل صندوق پول اروپایی نیز به زودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این پیشنهاد تا پایان ماه ژوئن مورد بررسی وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اروپا قرار خواهد گرفت.

کلمنتس فوئست، معاون وزیر دارایی آلمان نیز تاکید کرد: تشکیل صندوق پول اروپا تنها در صورتی مفید خواهد بود که این صندوق کمک‌های فنی و مشاوره ای در اختیار کلیه کشورهای اروپایی قرار دهد. کشورهای اروپایی نباید اجازه دهند ورشکستگی دیگری مانند ورشکستگی موسسه لمان برادرز آمریکا در اروپا رخ دهد. این در حالی است که اقتصاد یونان در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارد.

وی گفت: صندوق پول اروپایی می‌تواند در شرایط بحرانی بدهی‌های کشورهای بحران‌زده را خریداری کند . البته بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت رهبران اروپا در خصوص تشکیل صندوق پول اروپایی به توافق نهایی دست یابند. تشکیل صندوق پول اروپایی مستلزم تغییر برخی قوانین پیمان اتحاد اروپا است.