درخواست کمک نخست‌وزیر یونان از آمریکا

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر یونان در جریان سفر خود به واشنگتن برای جلب حمایت آمریکا در مقابله با بحران مالی کشورش، از ایالات متحده درخواست کرد با سخت‌گیری نسبت به سفته‌بازان بخش مالی به این کشور که در بحران مالی فرورفته است، کمک کند. او گفت که این سفته‌بازان باعث وخامت وضعیت بدهکاری کشورش شده‌اند. جورج پاپاندرو گفت که انتظار دارد ببیند که ایالات متحده قوانین سختگیرانه‌تری را بر صندوق‌های بزرگ مالی و دلالان ارز اعمال می‌کند. این سخنان نخست‌وزیر یونان دیروز در شرایطی ایراد شد که قرار بود تنها ساعاتی بعد وی با رییس‌جمهوری آمریکا، باراک اوباما دیدار کند.

یونان همچنان در حال تصویب راهکارهای صرفه‌جویانه است تا بتواند از طریق آنان با کسری بودجه عظیم خود مقابله کند. کسری بودجه این کشور هم‌اکنون ۷/۱۲ درصد تولید‌ ناخالص ‌داخلی آن است که بیش از چهار برابر حد ۳ درصدی است که برای ۱۶ کشور عضو ناحیه یورو تعیین شده است.

پاپاندرو در دیدار روز دوشنبه خود با وزیر امور خارجه ایالات متحده، هیلاری کلینتون در واشنگتن گفت: «سفته‌بازان بی‌قانون هر روز از بدهی‌های یونان میلیاردها دلار پول درمی‌آورند.» او افزود: «به‌ همین دلیل است که اروپا و آمریکا باید به آن سفته‌بازانی که فقط به سودهای فوری بها می‌دهند بگویند دیگر بس است! سفته بازانی که کوچک‌ترین توجهی به تبعات کارهایشان بر نظام بزرگتر اقتصادی ندارند چه رسد به تبعات انسانی از بین‌رفتن مشاغل، از دست‌دادن خانه‌ها و کاهش حقوق.»

در این دیدار هیلاری کلینتون هم خاطرنشان کرد که ایالات‌متحده می‌خواهد با سایر کشورها همکاری کند تا در بازارهای مالی که پول را با سرعت نور در سطح جهان جابه‌جا می‌کنند و تبعاتی ایجاد می‌کنند که دولت‌های سرتاسر جهان باید با آن‌ها مقابله کنند، اصلاحات ایجاد کند.» یونان به‌دنبال آن است که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمک گیرد تا وام‌گیری از بازارهای مالی بین‌المللی را برای خود ارزان‌تر تمام کند. در حال حاضر نگرانی‌ها از بدهی عظیم یونان باعث شده است هزینه وام‌گیری برای یونان بیشتر از سایر کشورها تمام شود.