گروه بین‌الملل- مقامات ارشد چین اعلام کردند مازاد تجاری این کشور درحال کاهش است و به محتاط بودن درمورد سیاست‌های کنونی مقابله با بحران توصیه کردند. این امر نشان می‌دهد ارزش یوآن به زودی بیشتر از ارزش دلار نخواهد شد. وزیر بازرگانی چین، چن دمینگ، اعلام کرد مازاد تجاری این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه در مجموع ۲/۵۰ درصد کاهش داشته است. رییس بانک مرکزی چین نیز گفت «باید درمورد زمان عادی سازی سیاست‌ها بسیار محتاط باشیم و این شامل سیاست نرخ یوآن نیز می‌شود.»

هفته گذشته نخست‌وزیر چین ون جیابائو مواضع پولی نسبتا آسانگیرانه و ثبات حقیقی ارزش یوآن را تعهد کرد. این درحالی است که سومین اقتصاد بزرگ جهان در فصل چهارم ۷/۱۰ درصد رشد کرده است. بانک مرکزی چین ارزش یوآن را از جولای سال ۲۰۰۸ تاکنون درحدود ۸/۶ دلار ثابت

نگه داشته است این کار به صادرکنندگان کمک کرده اما موجب تنش بین چین و شرکای تجاری شده است.

برایان جکسون کارشناس بازارهای نوظهور از بانک رویال کانادا در هنگ کنگ می‌گوید: «شاهد اقدامی بزرگ و منحصر به فرد درمورد نرخ ارز چین نخواهیم بود. مقامات آمار درآمدی ماهانه را بررسی می‌کنند و تماشا می‌‌کنند دیگر اقتصادهای جهان چه می‌کنند.»

آمار فاش شده توسط رییس بانک مرکزی چین نشان می‌دهد مازاد تجاری در ماه فوریه در حدود ۸ میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که مازاد تجاری در ماه ژانویه ۱۴ میلیارد دلار و در دو ماه ژانویه و فوریه سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار بوده است.