تلاش آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران

گروه بین‌الملل- رفیعه هراتی: پس از آن که ایران اعلام کرد نیروگاه غیرنظامی اتمی بوشهر طی چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، دیپلمات‌های آمریکایی تلاش‌های جدیدی را برای کسب رای به منظور تحریم‌های بیشتر علیه ایران آغاز خواهند کرد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا تلاش کرده است اعضای شورای امنیت سازمان ملل ازجمله روسیه را که به ساخت نیروگاه بوشهر کمک کرده است متقاعد کند دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را بپذیرند. سفر بایدن به خاورمیانه

معاون رییس‌جمهوری آمریکا، جو بایدن، دوباره تلاش می‌کند گره سیاسی خاورمیانه را باز کند. او روز دوشنبه به این منطقه وارد شد و قرار است با رهبران رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطینی، اردن و مصر به منظور متقاعد کردن آنها برای از سرگیری مذاکرات صلح دیدار کند. جورج میچل نماینده اوباما نیز به تلاش‌های خود برای از سرگیری مذاکرات افزوده است.

اعتصاب قضات و وکلا در فرانسه

امروز سه‌شنبه نظام قضایی فرانسه دچار وقفه می‌شود چون قضات، افسران زندان و وکلا برای اعتراض به اصلاحات نظام قضایی این کشور دست به اعتصاب می‌زنند. بحث‌برانگیز‌ترین بخش این اصلاحات، ارائه طرحی برای حذف بازپرسان فرانسوی از نظام قضایی است. این افراد، بازپرسان مستقل و بی‌طرف و مسوول پرونده‌های اندکی هستند که به دادگاه می‌روند. این بازپرسان پروندهای حساسی را ازجمله بازپرسی از دو رییس جمهوری سابق یعنی فرانسوا میتران و ژاک شیراک، همچنین پرونده‌های فساد در شرکت‌های دولتی را به عهده داشته‌اند. دولت فرانسه قصد دارد قدرت بازپرسان را به دادستان‌های دولتی واگذار کند. دادستان‌های دولتی به وزارت دادگستری و در نهایت به دولت پاسخگو هستند.

آغاز به کار رییس‌جمهوری جدید شیلی

آغاز به کار رسمی رییس‌جمهوری جدید شیلی، سباستین پینرا در روز پنجشنبه ۱۱ مارس غم‌انگیز به نظر می‌رسد. زمین‌لرزه‌ای که مرکز این کشور را به لرزه درآورد ۸۰۰ کشته و ۲ میلیون بی‌خانمان برجای گذاشت. از وعده‌های انتخاباتی پینرای محافظه‌کار کوچک کردن دولت و شکوفایی شرکت‌های خصوصی است. چنین تلاش‌هایی به تعویق خواهد افتاد زیرا پینرا باید بر مسائل اصلی‌تر همچون بازسازی زیرساخت‌ها، مخابرات، مدارس و بیمارستان‌ها تمرکز کند.

منبع: اکونومیست