گروه بین‌الملل- بنابر اعلام مقامات نیجریه ناآرامی‌های قومی روز یکشنبه در نیجریه منجر به کشته شدن دست‌کم پانصد نفر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی بسیاری از قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

شاهدان عینی می‌گویند مردانی که قمه در دست داشتند از تپه‌های اطراف به دهکده‌های مجاور شهر جوس که مسیحی‌نشین است، حمله کردند و دست به کشتار زدند. شهر جوس، بین منطقه عمدتا مسلمان نشین شمال نیجریه و منطقه مسیحی نشین جنوب این کشور قرار دارد.

بنابه گزارش‌ها حمله روز یکشنبه پیش از سپیده دم صورت گرفت.

یکی از ساکنان دهکده دوگو-ناهاوا گفت که مهاجمان هنگام ورود به روستا دست به تیراندازی زدند.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: «تیراندازی برای بیرون کشیدن مردم از خانه هایشان بود و وقتی مردم بیرون آمدند، با قمه به آنها حمله شد.» یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفت که دهها جسد را که در خیابان افتاده بودند مشاهده کرده است. گودلاک جاناتان، رییس‌جمهوری موقت نیجریه نیروهای امنیتی در نواحی مرکزی این کشور را به حال آماده باش کامل درآورده است و برای جلوگیری از حملات تلافی‌جویانه احتمالی، به این نیروها دستور داده مانع از وارد کردن سلاح بیشتری به منطقه شوند.

از ماه ژانویه گذشته که دست کم دویست نفر در جریان زد و خورد بین مسلمانان و مسیحیان در شهر جوس کشته شدند، حکومت نظامی در این منطقه برقرار شده است.

برخی تحلیلگران می‌گویند حمله اخیر به تلافی درگیری‌های ژانویه گذشته صورت گرفته است.

اگرچه انگیزه درگیری‌ها اختلافات فرقه‌ای معرفی شده است، ولی خبرنگاران می‌گویند فقر و مساله تصاحب زمین غالبا ریشه این خشونت‌ها بوده است.