زلزله 6 ریشتری شرق ترکیه را لرزاند

گروه بین‌الملل- شادی آذری: زلزله شدیدی با قدرت ۶ درجه در مقیاس ریشتر شرق ترکیه را لرزاند و خسارات و تلفاتی برجای گذاشت. بنا به اعلام دولت ترکیه این زلزله که حداقل شش روستا واقع در شرق این کشور را لرزاند، ساعت چهارو نیم صبح به وقت محلی روی داد و منازل واقع در این روستاها را که از خشت و آجر ساخته شده بودند ویران ساخت. آمار اولیه از کشته شدن دست‌کم ۵۷ نفر در این حادثه خبر داد. تاسیسات و زیرساخت‌های این روستاها نیز به شدت آسیب دیده است. مرکز زلزله روستایی در استان الازیغ واقع در ۵۵۰ کیلومتری شرق آنکارا، پایتخت ترکیه اعلام شده است.

شاهدان عینی خبر دادند که وقوع این زلزله موجب شد مردمی که هنوز در خواب بودند با هراس به خارج از خانه‌های خود بگریزند. متعاقب این زلزله شدید بیش از ۳۰ پس‌لرزه به وقوع پیوست که قدرت دو پس‌لرزه شدید بالغ بر ۵/۵ و ۱/۵ ریشتر بود. سکنه روستاها برای گرم نگه‌داشتن خود در فضای باز آتش روشن کردند. گفته می‌شود بیشترین تلفات جانی در روستای اوکولار مشاهده شده که در آن آمار تلفات تاکنون به ۱۷ تن رسیده است و خانه‌ها به تلی از خاک تبدیل شده‌اند. در روستایی دیگر به نام یوکاری دمیرسی ۱۳ تن جان سپرده‌اند. بنا به اظهار ماموران دولتی، تا هنگام ظهر همه اجساد از زیر ویران‌ها بیرون کشیده شدند و هیچ‌کس در زیر آوار باقی نماند.

یکی از مسوولان دولتی در روستای یوکاری‌کنتلی به نام یادین‌آپایدین می‌گوید: «همه چیز در اینجا ویران شده است. هیچ سنگی سرجای خود باقی نمانده است.»

مقامات راه‌های دسترسی به روستای اوکولار را مسدود کردند تا آمبولانس‌ها و گروه‌های نجات بتوانند در جاده‌های باریک این روستا حرکت کنند. این در شرایطی بود که خویشاوندان ساکنان این روستا برای اطمینان از سلامت خویشاوندانشان به این روستا هجوم آورده بودند. بخش قابل توجهی از مصدومان هنگام تلاش برای فرار از خانه‌هایشان و خروج از پنجره‌ها و تراس‌ها دچار شکستگی دست‌و‌پا شده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان از مردم خواست از ورود به خانه‌های آسیب‌دیده‌شان خودداری کنند چون این بناها بر اثر پس‌لرزه‌ها فروخواهند ریخت و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده این پس‌لرزه‌ها تداوم یابد. سازمان هلال احمر ترکیه به منطقه زلزله‌زده پتو و چادر ارسال کرده است. این سازمان یک ستاد بحران برای بررسی نیازهای زلزله زدگان تشکیل داده است. اردوغان نیز از ارسال خانه‌های پیش‌ساخته و آشپزخانه‌های سیار به منطقه توسط هلیکوپترهای امدادرسان خبر داد.

با توجه به بزرگی این زمین لرزه، نگرانی‌هایی در مورد احتمال افزایش تلفات و خسارات آن ابراز شده است.

کشور ترکیه بر روی تعدادی گسل‌های زلزله خیز قرار دارد و وقوع زمین لرزه‌های پرتلفات در این کشور بدون سابقه نیست.

در تابستان سال ۱۹۹۹، وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴/۷ درجه ریشتر در این کشور حدود ۱۸ هزار کشته برجای گذاشت.