گروه بین‌الملل‌- ‌عراقی‌هایی که در خارج از کشورشان زندگی می‌کنند، دیروز برای شرکت در انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی در این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را برای یک دوره دیگر انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دومین انتخابات پارلمانی در عراق است که پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور پیشین این کشور برگزار می‌شود.

صد‌ها نفر از عراقی‌های مقیم سوریه دیروز در صف‌های طولانی انتظار کشیدند تا رای خود را به صندوق بیندازند. بیشترین عراقی‌هایی که در خارج از کشورشان زندگی می‌کنند ساکن سوریه، همسایه غربی عراق هستند. همچنین عراقی‌های ساکن اردن، دیگر همسایه عراق و همچنین کشورهایی از جمله استرالیا و ایالات‌متحده هم دیروز رای خود را به صندوق انداختند.

«کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان»-UNHCR- تخمین زده‌است که حدود دو میلیون عراقی خارج از کشورشان زندگی می‌کنند که بیشتر آنان پس از حمله آمریکا و متحدانش از این کشور گریخته‌اند. آرای سنی‌های عراقی ساکن خارج، به ویژه آنهایی که در سوریه زندگی می‌کنند، برای نامزد‌های سنی بسیار حائز اهمیت است. سنی‌ها امیدوارند تا مشارکت هرچه بیشتر آنها در انتخابات بتواند وزن آنها را در برابر اکثریت شیعه این کشور تاحدودی متعادل کند. روند برگزاری انتخابات در خارج عراق سه روز به طول می‌انجامد و انتخابات در این کشور فردا، یکشنبه، برگزار خواهد شد.

عراقی‌ها در این انتخابات ۳۲۵ نماینده را انتخاب خواهند کرد. بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی در آینده دولتی تشکیل خواهد داد تا عراق را برای یک دوره چهار‌ساله دیگر که با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور همراه می‌شود، اداره کند.

موضوع برگزاری انتخابات در خارج از عراق پیش از این به چالشی جدی تبدیل شده بود؛ چرا که طارق هاشمی، معاون سنی مذهب رییس‌جمهوری عراق به این دلیل که نسخه ابتدایی قانون انتخابات با رای‌دهندگان عراقی مقیم خارج مانند رای‌دهندگان داخلی برخورد نمی‌کند این قانون را وتو کرده بود.این موضوع به تدریج حل شد، اما نشان‌دهنده این موضوع بود که چقدر مساله آرای رای‌دهندگان خارج از عراق برای سنی‌ها مهم است.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که روز پنجشنبه و در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق ۱۲ نفر از جمله هفت سرباز و پلیس بر اثر یک حمله انتحاری در بغداد کشته شدند. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان سیاسی، انتخابات عراق آزمونی جدی است که نشان خواهد داد نیروهای این کشور تا چه حد برای تامین امنیت عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور توانایی دارند. همچنین بر اثر این انفجار ۳۵ نفر دیگر هم مجروح شدند.