سریعترین رشد اقتصادی کانادا ظرف 9 سال گذشته

گروه بین‌الملل- بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط دولت کانادا، اقتصاد این کشور طی آخرین فصل سال ۲۰۰۹ با نرخ ۵ درصد رشد کرده است که این سریعترین رشد ظرف ۹ سال گذشته بوده است. این آمار توانست ادعاها مبنی بر اینکه اقتصاد این کشور به سرعت در حال خروج از رکود جهانی است را تایید کند. این آمار در شرایطی منتشر شد که آمار مربوط به فصل پیش از آن تنها رشد ۹/۰ درصدی را نشان می‌داد. اقتصاد این کشور به دلیل افزایش مصرف، هزینه‌های دولت و سرمایه‌گذاری‌ در املاک رونق یافته است. احیای قدرتمند اقتصاد کانادا مانند احیای اقتصادی همسایه‌اش آمریکا است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در هفته گذشته توسط وزارت بازرگانی آمریکا، رشد اقتصادی این کشور در فصل آخر سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۹/۵ درصد بود این خبر در شرایطی منتشر شد که پیش از آن برآوردها از احتمال رشد ۷/۵ درصدی در این فصل خبر می‌داد.

بخش اعظم صادرات کانادا به سمت مصرف‌کنندگانی ارسال شد که در ورای مرزهای جنوبی این کشور هستند، اما کسب‌و‌کارهای این کشور بر بازارهایی غیر از ایالات متحده آمریکا تمرکز کرده‌اند. لن کریسپینو، رییس و مدیرکل اتاق بازرگانی اونتاریو در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: «هنوز نگرانی‌هایی درباره سرعت احیای اقتصاد آمریکا وجود دارد. تعدادی از شرکت‌های کوچک و متوسط می‌بایست غیر از آن بازار با بازارهای دیگر هم کارکنند و به کار خود تنوع بخشند.»

رشد اقتصادی کانادا که سریعترین رشد از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده است، بیش از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بوده است به علاوه از انتظار بانک مرکزی این کشور هم فراتر بوده است. انتشار این خبر موجب افزایش ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا شد و این همان نکته‌ای است که موجب نگرانی شرکت‌هایی است که در کار صادرات به آمریکا فعالند.

این حقیقت که اقتصاد کانادا سریعتر از انتظارات رشد می‌کند برای بانک مرکزی این کشور بسیار خوشایند است اما تحلیلگران معتقدند که چالشی جدید را هم پدید می‌آورد. بانک مرکزی قصد انتشار آخرین تصمیم خود را درمورد نرخ بهره داشت و رشد قدرتمند اقتصاد این بانک را برای افزایش نرخ بهره تحت فشار خواهد گذارد. با وجود این اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی کانادا فعلا نرخ بهره را ثابت نگه خواهد داشت، اما طی چند ماه آینده نرخ بهره وام‌ها را افزایش خواهد داد.