گروه بین‌الملل- پس از آن که افزایش بیکاری و بهبود ضعیف خانوارها را وادار کرد هزینه‌ها را کاهش دهند، تورم اروپا در ماه فوریه کاهش یافت. دفتر آمار اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ دیروز سه‌شنبه گزارش داد قیمت‌ مصرف‌کننده در ۱۶ کشور عضو منطقه یورو نسبت به سال گذشته تقریبا ۹/۰ درصد افزایش یافته است. قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه یک درصد افزایش یافته بود.

دفتر آمار اتحادیه اروپا در گزارش دیگری اعلام کرد قیمت تولید‌کننده در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است که کمترین کاهش طی یک سال گذشته بوده است.

به دلیل آن که بیکاری در ماه ژانویه به بالاترین سطح یازده ساله رسیده و بهبود اقتصادی در فصل چهارم به نصف کاهش یافته است، افزایش قیمت‌ها برای شرکت‌های اروپایی دشوار خواهد بود. کمیسیون اروپا هفته گذشته در گزارشی عنوان کرد ممکن است منطقه یورو نتواند در سال ۲۰۱۰ رشد کند و بانک مرکزی اروپا فشار قیمت‌های «ملایمی» را پیش‌بینی کرد.

یورگن مایکلز اقتصاددان ارشد منطقه یورو از موسسه مالی سیتی گروپ لندن می‌گوید «تورم تهدید اندکی خواهد بود. منطقه یورو بهبود پر فراز و نشیب خود را حفظ می‌کند. انتظار ندارم بانک مرکزی اروپا پیش از اوایل سال ۲۰۱۱ هزینه‌های وام‌‌گیری را افزایش دهد.» گزارش تورم مطابق با پیش‌بینی اقتصاددانان بود. قیمت تولیدکننده نسبت به ماه دسامبر ۷/۰ درصد افزایش یافته است. در ماه دسامبر قیمت تولیدکننده ۱/۰ درصد افزایش داشت. هزینه‌های انرژی در بخش تولید طی سال ۷/۱ درصد کاهش یافت. کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرد در فصل جاری متوسط تورم به ۸/۰ درصد خواهد رسید و طی سه ماه تا ماه ژوئن به ۳/۱ درصد افزایش خواهد یافت. این کمیسیون همچنین پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی طی هر دو فصل تنها ۲/۰ درصد رشد خواهد کرد. اقتصاد اروپا در فصل چهارم تنها ۱/۰ درصد رشد کرد چراکه دوبرابر شدن قیمت نفت طی سال گذشته پول اندکی برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان باقی گذاشت. با توجه به این رشد اقتصادی اندک، بهبود اقتصادی در اروپا دشوار به نظر می‌رسد. نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه ژانویه در رقم ۹/۹ درصد باقی ماند که این بیشترین رقم از سال ۱۹۹۸ تاکنون بود. اعتماد اقتصادی اروپا به طور غیرمنتظره در ماه فوریه کاهش یافت.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود نرخ بهره را در پایین‌ترین رکورد خود یعنی یک درصد ثابت نگه خواهد داشت.