گروه بین‌الملل- مجلس سنای افغانستان بحث و بررسی درباره لایحه بودجه سال مالی ۸۹ را آغاز کرده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی در جلسه مجلس سنا، عمر زاخیلوال، وزیر مالیه/دارایی درباره جزئیات لایحه بودجه پیشنهادی دولت، که اعتبارات آن نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد، به نمایندگان توضیح داد. قدم‌علی نیک‌پی، رییس اطلاعات و روابط عمومی مجلس سنا به بی بی سی گفته است که سناتوران تا ۱۵ روز دیگر این لایحه را تصویب خواهند کرد و به مجلس نمایندگان خواهند فرستاد.

بر اساس قانون، مجلس نمایندگان یک ماه فرصت دارد تا این بودجه را تصویب کند و برای اجرایی شدن به رییس‌جمهوری بفرستد. عزیز شمس، سخنگوی وزارت مالیه/دارایی در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی گفت که این بودجه شامل ۱۱۵ میلیارد افغانی (۴۱/۲ میلیارد دلار) بودجه عادی و ۸۲ میلیارد افغانی (۷۲/۱ میلیارد دلار) بودجه توسعه عمرانی است.

به گفته آقای شمس، در سال ۱۳۸۸ بودجه عادی ۹۳ میلیارد افغانی و بودجه عمرانی ۵۹ ملیارد افغانی بوده است. سخنگوی وزارت مالیه گفت که افزایش بودجه عادی بیشتر مربوط به فصل‌های امنیتی و دفاعی است. به گفته او، این افزایش بر اساس تصمیم‌های نشست لندن (۲۸ جنوری/ ژانویه) در نظر گرفته شده که بر پایه آن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان افزایش خواهند یافت. بر اساس گزارش‌های رسمی، تعداد نفرات نیروهای مسلح افغانستان که در حال حاضر کمتر از دویست هزار نفر است تا دو سال آینده تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت. بخش اعظم بودجه افغانستان متکی به کمک‌های خارجی است که عمدتا کشورهای غربی، جاپان (ژاپن) و نهادهای بین‌المللی آن را می‌پردازند.سخنگوی وزارت مالیه افزود که امسال درآمد داخلی افغانستان ۶۰ میلیارد افغانی بوده است و پیش بینی می‌شود که این آمار در سال آینده به ۶۹ میلیارد افغانی برسد. آقای شمس ابراز امیدواری کرد که افغانستان بتواند تا سه سال آینده دست کم بودجه عادی خود را از درآمدهای داخلی تامین کند.