گروه بین‌الملل- تازه‌ترین آمار تلفات زلزله شیلی به ۷۰۸ نفر رسیده است.

رییس‌جمهوری شیلی، خانم باشله روز یکشنبه (۲۸ فوریه) ضمن اعلام این خبر به خبرنگاران گفت که تعداد افراد مفقود الاثر نیز در حال افزایش است. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، او زلزله هشت و هشت-دهم ریشتری روز شنبه را فاجعه‌ای «غیرقابل تصور» توصیف کرد که به گفته او، رفع آن نیازمند تلاشی عظیم خواهد بود.

مرکز این زلزله در ۱۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کنسپسیون و ۳۲۵ کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو، پایتخت بود. دولت شیلی برآورد کرده که این زلزله زندگی حداقل دو میلیون نفر را مختل کرده است. روز یکشنبه نیز پس لرزه‌های قدرتمندی در نواحی زلزله زده احساس شد.

دولت شیلی تا کنون از پذیرش کمک خارجی خودداری کرده است. نیروهای پلیس روز یکشنبه در شهر کنسپسیون با اشخاصی که به غارت اموال دیگران روی آورده بودند درگیر شدند.

پلیس در این درگیری از گاز اشک آور استفاده کرد و گفته می‌شود که اوضاع را تحت کنترل خود درآورده است. مقام‌های شیلی می‌گویند صدها هزار خانه در این زلزله ویران شده و ساختمان‌های بزرگ و پل‌ها فرو ریخته و جاده‌ها خراب شده اند. عملیات امداد برای نجات افراد زنده یا جمع‌آوری اجساد از زیر آوارها همچنان ادامه دارد. امدادگران روز یکشنبه در شهر کنسپسیون ۲۵ نفر را از زیر آوار ساختمانی بیرون کشیدند. خبرنگار بی‌بی‌سی در شیلی می‌گوید بسیاری از شبکه راه‌های شیلی و بزرگراه‌های جدید این کشور بر اثر زلزله آسیب جدی دیده است. شیلی به علت قرار گرفتن در منطقه‌ای زلزله خیز، در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله آسیب‌پذیر است. در سال ۱۹۶۰، زمین لرزه‌ای به شدت نه و نیم ریشتر شهر والدیویا در شیلی را تکان داد که به کشته شدن ۱۶۵۵ نفر منجر شد.

زلزله شیلی سونامی‌ای در اقیانوس آرام پدید آورد که ده‌ها کشور حاشیه این اقیانوس را تهدید کرده بود، اما این سونامی دیگر خطرناک محسوب نمی شود.