گروه بین‌الملل- توفانی که نواحی غرب اروپا را درنوردیده و از کشورهای پرتغال، اسپانیا و فرانسه عبور کرده، حداقل ۵۰ کشته برجای گذاشته است. این نوع توفان «زینتیا» نام دارد و وزش آن باعث شده است پنج سازمان در فرانسه وضعیت قرمز اعلام کند. از سال ۲۰۰۱ که سیستم جدید اخطار در فرانسه نصب و راه‌اندازی شده است، این دومین بار است که وضعیت قرمز اعلام شده است. بر اثر این توفان، برق صدها هزار خانه در غرب و جنوب غرب فرانسه قطع و در شماری از روستاهای ساحلی این کشور نیز سیل جاری شده است.

یکی از ماموران پلیس محلی به خبرگزاری فرانسه گفت که برخی از مردم در منطقه «وندی»، به بالای پشت‌بام‌های خود پناه برده اند. حداقل ۴۵ نفر در فرانسه کشته شده‌اند. پنج تن از جمله یک پسر ۱۰ ساله نیز در اسپانیا و پرتغال جان خود را از دست داده‌اند.

هلیکوپترهای پلیس در آسمان‌های فرانسه به پرواز درآمده‌اند تا مردمی را که روی بام‌های خود گرفتار شده اند، پیدا کرده و نجات دهند.

به گفته خبرگزاری فرانسه بیشتر تلفات در این کشور ناشی از غرق شدن یا اصابت خرده آوارهایی بوده است که از ساختمان‌ها به اطراف پرتاب شده است. وزش باد با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت در حالی که از پرتغال به سمت خلیج بیسکی در حرکت بود، باعث آشفتگی در زندگی بسیاری شده است.

شبکه راه‌آهن در شمال اسپانیا به شدت مختل شده است و خودروهای سنگین اجازه ندارند از تقاطع اصلی در جاده میان فرانسه و اسپانیا عبور کنند. شرکت هواپیمایی ایر فرانس گفت هفتاد پرواز خود را در فرودگاه شارل دوگل پاریس لغو کرده است.

بنا به گزارش رادیو یک اروپا، سرعت باد در بالای برج ایفل در پاریس بالغ بر ۱۷۵ کیلومتر در ساعت بوده است.

توفان زینتیا جزایر قناری اسپانیا را نیز در برگرفته اما باعث خرابی زیادی نشده است.