جنگ بوسنی منصفانه و مقدس بود!

عکس: AP

گروه بین‌الملل‌- ‌رادوان کارادزیچ، رهبر صرب‌های بوسنی دیروز به تحریم دادگاهی که برای رسیدگی به اتهاماتش در مورد قتل عام تشکیل شده‌بود پایان داد و تاکید کرد که جنگی که به کشتن ۱۰۰ هزار نفر منجر شد «‌‌منصفانه و مقدس» بوده‌است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارادزیچ که در دادگاه جنایات بین‌الملی در شهر لاهه هلند سخن می‌گفت تاکید کرد از دادگاهش برای دفاع از «عظمت» ملت صرب استفاده خواهد کرد. او همچنین از نقش خود در جنگ بوسنی که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی جریان داشت، دفاع کرد.

او که در ابتدای دادگاه خود سخن می‌گفت و بسیار مطمئن به نظر می‌رسید، در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «‌من از ملت و هدفمان که منصفانه و مقدس بود، دفاع می‌کنم.»

کارادزیچ اضافه کرد: «‌ما پرونده، شواهد و دلایل خوبی داریم.»

کارادزیچ متهم است به عنوان «فرمانده عالی» در پاکسازی نژادی کروات‌ها و مسلمانان در جنگ بوسنی که به کشته شدن ۱۰۰ هزار نفر و بی‌خانمان شدن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر منجر شد، نقش داشته است. رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی که کت و شلوار مشکی برتن داشت و کراوات زده بود طی بیانیه‌ای در ابتدای دادگاه دو روزه خود، از ۱۱ مورد اتهام قتل عام، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت از خود دفاع کرد. او ادعا کرد که گناهکار نیست.

کارادزیچ همچنین به دادگاه گفت: «‌من در مقابل شما نایستاده‌ام تا تنها از این موضوع دفاع کنم که قاتل نیستم، بلکه اینجا هستم تا از عظمت ملتی کوچک در بوسنی و هرزگوین دفاع کنم که برای ۵۰۰ سال رنج برده و برای آزادی خود فروتنی و پشتکار نشان داده است.»

کارادزیچ متهم است که به همراه اسلوبودان میلوسویچ، رهبر سابق یوگسلاوی در صدد اجرای طرحی برای ایجاد «‌صربستان بزرگتر» بوده که شامل ۶۰‌ درصد سرزمین‌های بوسنی می‌شده ‌است. صرب‌ها حدود یک سوم جمعیت بوسنی را تشکیل می‌دهند.

کارادزیچ همچنین متهم به قتل‌عام بیش از ۷ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ میلادی و محاصره ۴۴ ماهه سارایوو، پایتخت بوسنی است که در ماه نوامبر سال ۱۹۹۵ میلادی با کشته شدن ۱۰ هزار نفر به پایان رسید.

دادستان آلن تایگر سال گذشته و در هنگام افتتاح دادگاه رسیدگی به اتهامات کارادزیچ گفت: «‌این پرونده درباره فرمانده عالی، یعنی مردی است که هدایت نیروهای ملی‌گرا را به عهده داشت و با تنفر و هراس دیدگاه‌هایش را برای ایجاد یک بوسنی نژادی جداگانه اجرا کرده‌ است.» اما کارادزیچ دیروز گفت: «‌هیچ نیت، ایده و یا برنامه‌ای برای اخراج مسلمانان و کروات‌ها از جمهوری صرب‌های بوسنی وجود نداشته است.»

او با متهم کردن رهبری مسلمانان بوسنی برای ایجاد جنگ با پافشاری برای ایجاد یک بوسنی مستقل و مقتدر به دادگاه گفت: «‌صرب‌ها بخشی از تلاش‌ها برای حفظ و نگه‌داری صلح بودند و هیچ وقت علاقه‌ای به راه‌حل جنگ نداشتند.»

او شماری از ویدئو‌ها و مدارک را به دادگاه ارائه کرد و شواهدش را از روی صفحه کامپیوتری که در مقابلش قرار داشت، خواند.

کارادزیچ پیشتر از شرکت در دادگاه افتتاحیه‌اش در ماه اکتبر سال گذشته خودداری کرد و گفت که برای آماده‌شدن جهت پاسخگویی به اتهاماتش به زمان بیشتری نیاز دارد، موضوعی که موجب به تعویق افتادن دادگاه برای مدت چهار ماه شد.

کارادزیچ در ماه ژوییه سال ۲۰۰۸ پس از ۱۳ سال زندگی مخفیانه دستگیر شد. اگر اتهامات او ثابت شود، مجازاتش حبس ابد خواهد بود. او همچنین به دنبال ایجاد تاخیری دیگر در برگزاری دادگاهش پس از جلسه دیروز و امروز افتتاحیه دادگاهش تا ۱۷ ژوئن است تا بتواند ۴۰۰ هزار صفحه شواهد دادستان‌ها در مورد اتهاماتش را مطالعه کند. این درخواست از سوی دادگاه رد و اعلام شد که اولین شاهد دادستان‌ها که نام او عنوان نشد فردا؛ چهارشنبه؛ شهادت خواهد داد.

به نظر می‌رسد کارادزیچ تحت این شرایط به تحریم دادگاه ادامه دهد. مارکو اسلادوجویچ، مشاور حقوقی کارادزیچ در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: «‌من مطمئن نیستم که او روز چهارشنبه به دادگاه بیاید.»

دادگاه در ماه نوامبر گذشته یک وکیل بریتانیایی به نام ریچارد هاروی را انتخاب کرد تا اگر کارادزیچ به تحریم دادگاه ادامه داد، این وکیل از او دفاع کند.