تظاهرات گسترده مردم ایتالیا علیه برلوسکونی

گروه بین‌الملل‌- ده‌ها هزار شهروند ایتالیایی در اعتراض به آن چه تلاش نخست وزیر این کشور برای فرار از عدالت می‌نامند، در شهر رم علیه سیلویو برلوسکونی تظاهرات کردند. در همین حال، یک دادگاه در میلان محاکمه

سیلویو برلوسکونی به اتهام رشوه دادن به وکیل سابق مالیاتی خود را یک ماه به تعویق انداخت. به گزارش بی.‌بی.‌سی برلوسکونی به دلیل دو پرونده فساد در حال محاکمه است، ولی لایحه‌ای در پارلمان ایتالیا مورد بررسی قرار دارد که در صورت تصویب مانع از ادامه محاکمه او خواهد شد. برلوسکونی به اتهام پرداخت رشوه به یک وکیل بریتانیایی و کلاهبرداری مالیاتی محاکمه می‌شود. مخالفان برلوسکونی می‌گویند او می‌خواهد قانون را دور بزند. برلوسکونی که به تازگی قاضی‌های ایتالیایی را به «طالبان» تشبیه کرده است، خود را قربانی یک محاکمه سیاسی می‌داند.

بعضی از تظاهرات‌کنندگان روز شنبه در رم پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «کافی است؛ قانون برای همه یکسان است.»

آنجلو بونلی، رییس حزب سبز ایتالیا در این تظاهرات گفت: طالبان واقعی برلوسکونی است که سعی دارد دست قضات را ببندد.

برلوسکونی روز جمعه در گردهمایی هواداران خود در شهر تورین گفت: توطئه‌ای با هدف سرنگون کردن دولت او جریان دارد و افزود که اگر قانونی مورد علاقه دادستان‌ها نباشد آن را به چالش می‌گیرند و دادگاه‌ها آن را رد می‌کنند.

سیلویو برلوسکونی سپس گفت: «سرنوشت ما به دست یک گروه طالبانی است و امروز دموکراسی ما در چنین وضعیتی قرار گرفته است.» کانون ملی وکلای ایتالیا سخنان سیلویو برلوسکونی را اهانت آمیز خوانده است.

این در حالی است که دادگاه عالی ایتالیا اعلام کرد حکم صادره برای یک وکیل بریتانیایی که به دلیل گرفتن رشوه از سیلویو برلوسکونی به زندان محکوم شده بود، شامل مرور زمان شده است و دیگر قابل اجرا نیست. مقامات قضایی ایتالیا «توهین و پرخاشگری» نخست وزیر را محکوم کرده‌اند.

دادگاه عالی ایتالیا محکومیت سال ۲۰۰۷ دیوید میلز، وکیل امور مالیاتی بریتانیایی به جرم گرفتن رشوه ششصد هزار دلاری از سیلویو برلوسکونی در سال ۱۹۹۹ را لغو کرد.

جیان فرانکو چیانی دادستان دادگاه تایید کرد که میلز رشوه گرفته، اما گفت که این محکومیت به دلیل آنکه مشمول مرور زمان شده است، دیگر قابل اجرا نخواهد بود و احتمال دارد که پرونده سیلویو برلوسکونی هم بر همین اساس مختومه اعلام شود. نخست‌وزیر ایتالیا در بخش دیگری از سخنانش در شهر تورین ادعا کرد که توطئه‌ای با هدف سرنگون کردن دولت او جریان دارد.

نخست‌وزیر ایتالیا سپس پرونده دیوید میلز را بی‌اساس، پوچ و ساختگی خواند و خواهان تبرئه خود شد. در ایتالیا به زودی انتخابات منطقه‌ای برگزار خواهد شد که به اعتقاد بسیاری محک آزمایشی برای دولت راست میانه سیلویو برلوسکونی خواهد بود.

نخست وزیر ایتالیا علاوه بر محاکمه در ارتباط با ارتشا که به میلز مربوط می‌شود، به اتهام خلافکاری مالیاتی در ارتباط با فعالیت‌های بازرگانی که قبل از ورود به عرصه سیاست داشته، نیز تحت محاکمه است.

افزایش تنش میان نخست‌وزیر و دستگاه قضایی ایتالیا رییس‌جمهوری این کشور را وادار کرد از دو طرف بخواهد آرامش خود را حفظ کنند.