گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه وال‌استریت به شدت سقوط کرد زیرا کاهش غیرمنتظره اعتماد مصرف‌کننده آسیب‌پذیری بهبود اقتصادی را به سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۰۰ واحد سقوط کرد. نرخ بهره نیز در بازار اوراق قرضه کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران پولشان را از بازارسهام خارج کردند و بر اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کردند.

مرکز کانفرنس بورد اعلام کرد، شاخص اعتماد مصرف‌کننده این مرکز از ۵/۵۶ واحد در ماه گذشته کاهش یافته است و به ۴۶ واحد در ماه فوریه رسیده است. این میزان بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. آنها سطح ۵۵ واحد را انتظار داشتند. این امر نه تنها موجب کاهش شاخص‌ها شد، بلکه نشان داد بهبود اقتصادی چندان قوی نیست. سطح بالای ۹۰ واحد بدین معنی است که اقتصاد در وضعیتی استوار قرار دارد. مصرف‌کنندگان برای یک بهبود اقتصادی پایدار و قوی از اهمیت ویژه برخوردارند زیرا هزینه مصرف‌کننده بیش از دو سوم کل فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

روز سه‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۷/۱۰۰ واحد یا یک درصد سقوط کرد و به ۴۱/۱۰۲۹۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۱/۱۳ واحد یا ۲/۱ درصد کاهش یافت و به ۶۰/۱۰۹۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۹/۲۸ واحد یا ۳/۱ درصد افت کرد و به ۴۴/۲۲۱۳ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۱۸/۷ واحد یا ۱/۱ درصد کاهش به ۰۷/۶۲۵ واحد رسید.

پس از آن که کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا نگرانی‌هایی را درمورد بهبود اقتصادی این کشور به وجود آورد، روز چهارشنبه بورس‌های آسیا نیز سقوط کردند.

نگرانی‌های جدید درمورد آمریکا اخبار مبنی بر افزایش تجارت بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داد. به دلیل بهبود تقاضا برای خودرو و کالاهای با تکنولوژی بالا در آسیا، طی ماه قبل صادرات ژاپن نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.

در توکیو، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۲۷/۱۵۳ واحد یا ۵/۱ درصد سقوط کرد و به ۸۳/۱۰۱۹۸ واحد رسید. پیش از حضور رییس شرکت تویوتا موتور در دادگاه آمریکا به دلیل اشتباهات ایمنی، ارزش سهام این شرکت ۵/۱ درصد کاهش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ با ۵/۰ درصد کاهش به ۸۲/۲۰۵۲۸ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز یک درصد افت کرد و به ۸۳/۱۶۱۲ واحد رسید.

بورس استرالیا ۵/۱ درصد و بورس سنگاپور ۶/۰ درصد کاهش یافت. اما بورس شانگهای از روند کاهش پیروی نکرد و ۲/۱ درصد افزایش یافت.