گروه بین‌الملل- تنها یک روز پس از دیدار رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما با رهبر معنوی تبت، دالایی‌لاما در آمریکا، «بنیاد اعانه ملی دموکراسی» وابسته به کنگره آمریکا، مدالی را در کتابخانه کنگره به این راهب بودایی اهدا کرد. اعطای این جایزه در شرایطی صورت گرفت که چین پیش از این مراتب اعتراض خود را به دیدار دالایی لاما و اوباما ابراز داشته و اعلام کرده بود که‌ آمریکا نرم‌های اساسی در روابط بین‌الملل را نقض می‌کند. ‌به علاوه چین پیشتر سفیر آمریکا در پکن را احضار کرده بود.

ما ژائوکسو، سخنگوی وزارت خارجه چین، در بیانیه‌ای اظهار داشته بود: «این اقدام آمریکا دخالت جدی در امور داخلی چین است و به طور جدی به احساسات مردم چین صدمه می‌زند و به روابط چین - آمریکا آسیب وارد می‌کند.» چین بر این باور است که دالایی‌لاما رهبری جدایی‌طلب است. این مدال که هزینه آن توسط کنگره آمریکا تامین می‌شود، به دلیل آنچه «حمایت دالایی لاما از دولت دموکراتیک در تبعید تبت و تمایل وی به لغو جایگاه چند صدساله معنوی خود در این منطقه در صورت انتخاب مردم تبت» خوانده شده است،‌ به وی اعطا شد.

کارل گرشمان،‌ رییس این بنیاد، پیش از انداختن «مدال دموکراسی» بر گردن دالایی لاما اظهار داشت: با نشان دادن شهامت اخلاقی و اعتماد به نفس در مقابل نیروهای حیوانی و توهین‌های شدید، وی نه‌تنها به مردم خود، بلکه به سایر مردم تحت ظلم در سایر نقاط جهان امید بخشیده است.