گروه بین‌الملل- پس از آن که سرمایه‌گذاران در تصمیم فدرال رزرو مبنی برافزایش نرخ بهره وام‌های اضطراری بانک‌ها جنبه‌های مثبتی یافتند، وال‌استریت یک هفته خوب را با افزایش اندک به پایان رساند. روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز در چهارمین روز افزایش ۹ واحد رشد کرد و رکورد بهترین هفته را طی بیش از سه ماه گذشته ثبت کرد.

در ابتدای معاملات شاخص‌ها در واکنش به بیانیه فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره‌ای که فدرال رزرو برای وام‌های اضطراری از بانک‌ها دریافت می‌کند، با کاهش روبه‌رو شدند. در اواخر معاملات صبح شاخص‌ها افزایش یافتند زیرا سرمایه‌گذاران این اقدام فدرال رزرو را به عنوان رای اعتمادی در نظر گرفتند بدین معنی که نظام مالی بهبود یافته است و بانک‌ها به حمایت بیشتر نیاز ندارند.

یک گزارش نه چندان خوب درمورد قیمت‌های مصرف‌کننده این اطمینان را به وجود آورد که فدرال رزرو قادر خواهد بود نرخ‌های بهره را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها پایین نگه دارد.

برت وایت رییس سرمایه‌گذاری موسسه ال‌پی‌ال فایننشال می‌گوید: «مطمئنا فدرال رزرو از درب سیاست پولی آسان‌گیرانه خارج نمی‌شود.»

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۵/۹ واحد یا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۵/۱۰۴۰۲ واحد رسید. درحال حاضر کاهش این شاخص طی سال جاری تنها ۲۵/۰ درصد است. شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰ با ۴۲/۲ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش به ۱۷/۱۱۰۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۱۶/۲ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۸۷/۲۲۴۳ واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۳۰/۲ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۲/۶۳۱ واحد رسید.

طی هفته گذشته شاخص داوجونز ۳۰۳ واحد یا ۳ درصد جهش کرد. این دومین افزایش متوالی هفتگی این شاخص و بزرگ‌ترین افزایش واحدی و درصدی از هفته منتهی به ۶ نوامبر تاکنون بود. شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰، ۱/۳ درصد رشد کرد و شاخص نسدک کامپوزیت ۸/۲ درصد افزایش یافت.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه ۲/۰ درصد افزایش داشته است که این میزان کمتر از حد پیش‌بینی شده بود. با مستثنا کردن غذا و انرژی، این شاخص عملا ۱/۰ درصد کاهش داشته است که این نخستین کاهش ماهانه طی ۲۷ سال گذشته بوده است.

خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد افزایش یافت. شاخص میانگین نیکی ژاپن ۱/۲ درصد سقوط کرد.