انصراف تیموشنکو از شکایت انتخاباتی

گروه بین‌الملل‌- ‌یولیا تیموشنکو، نخست وزیر اوکراین و نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، شکایت خود به دادگاه در اعتراض به پیروزی رقیبش ویکتور یانوکویچ را پس گرفت. تیموشنکو، روز سه شنبه هفته گذشته شخصا به دیوان عالی اداری این کشور مراجعه و ادعا کرده بود در شمارش آرا تقلب شده است. دادگاه برای بررسی شواهد و مدارکی که تیموشنکو به دادگاه تسلیم کرده بود نظر داد که مراسم تحلیف آقای یانوکویچ به عنوان رییس‌جمهوری جدید اوکراین به تعویق بیفتد.

در پی این تصمیم پارلمان اوکراین موافقت کرد این مراسم در تاریخ ۲۵ فوریه انجام شود. پس از آن که کمیته مرکزی انتخاباتی اوکراین اعلام کرد ویکتور یانوکویچ در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برنده شده است، تیموشنکو شکست خود را نپذیرفت و مدعی شد در انتخابات تقلب شده است.

این ادعا در حالی بود که ناظران بین‌المللی می گفتند در نحوه رای‌گیری خلافکاری مشهودی انجام نشده‌است. سفارت آمریکا در اوکراین نیز برگزاری انتخابات اخیر را گام دیگری در تحکیم دموکراسی در اوکراین توصیف کرده بود. یانوکویچ پیشتر با انتشار بیانیه ای خطاب به تیموشنکو گفته بود اساس و پایه دموکراسی، خواست مردم است و رهبران دموکرات همواره باید نتیجه انتخابات را بپذیرند.

او گفته بود کشورش به یک بحران جدید نیاز ندارد.