نشست دو روزه وزرای دارایی اروپا

گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه نشست دو روزه وزرای دارایی اروپا برای بحث درمورد جزئیات برنامه حمایت از یونان آغاز شد. یونان درحال حاضر با مشکل بودجه‌های دولتی خود دست و پنجه نرم می‌کند. توافق سیاسی به دست آمده در اجلاس رهبران اروپا در بروکسل که بر مبنای آن حمایت از یونان تعهد شده است برای اطمینان دادن به بازارهای نگران بود. بازارها درمورد عدم پرداخت بدهی و تردیدی که این مساله بر چشم‌انداز اقتصادی بلند مدت منطقه یورو ایجاد کرده است، نگران هستند. پس از آن که تعهد مبهم مبنی بر کمک به یونان نتوانست از تردیدها بکاهد، انتظار می‌رود وزرای دارایی اروپا اقدامات ملموس‌تری را انجام دهند. وخامت در روابط چین و آمریکا

روابط بین آمریکا و چین که درحال حاضر به دلیل فروش سلاح به تایوان، تحریم علیه ایران و ارزش پایین پول چین بسیار سرد است، بدتر خواهد شد. دالایی‌لاما رهبر معنوی تبتیان طی سفر دو روزه خود به واشنگتن که روز چهارشنبه آغاز خواهد شد با باراک اوباما دیدار می‌کند. اوباما ملاقات با دالایی‌لاما را در ماه اکتبر در آستانه نخستین سفر رسمی‌اش به چین لغو کرد تا از رنجش میزبان خود جلوگیری کند. چین به طور مداوم هرگونه دیدار دالایی‌لاما با رهبران خارجی را به عنوان مداخله بیجا در امور داخلی خود محکوم می‌کند. چگونگی واکنش چین به ملاقات اوباما و دالایی‌لاما آموزنده خواهد بود. رییس‌جمهوری چین هو جینتائو احتمالا درمورد سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به واشنگتن در ماه آوریل تجدیدنظر خواهد کرد.

شصت‌وهشتمین سالروز تولد رهبر کره شمالی

امروز سه‌شنبه مردم کره‌شمالی شصت‌وهشتمین سالروز تولد کیم جونگ ایل دیکتاتور گوشه‌گیر این کشور را جشن می‌گیرند. تعطیلی رسمی به همین مناسبت به مردم امکان می‌دهد شاهد راهپیمایی‌، رژه و چاپلوسی رسانه‌های دولتی باشند که در چنین مراسمی مرسوم است. اما جشن و پایکوبی در خیابان‌ها خوشایند همه نیست. قلع و قمع شرکت‌های خصوصی در سال گذشته موجب افزایش قیمت برنج شد. این امر موجب شده است رهبر محبوب کره شمالی به تازگی برخی از قوانین تجاری در بازارهای این کشور را لغو کند. وی حتی به دلیل ناتوانی در سیر کردن مردمش از آنها عذرخواهی کرد.