فرارپانصد هزار نفر پس از زلزله پایتخت هائیتی

گروه بین‌الملل- پس از زلزله ویرانگر هائیتی که با قدرت ۷ ریشتر خانه‌های بسیاری را ویران و خانوارهای زیادی را بی‌سرپناه کرد نجات زیرآوارماندگان در مرحله نخست و توزیع مناسب کمک‌های غذایی و دارویی در مرحله دوم در دستور کار امدادرسانان بین‌المللی قرار گرفت. با وجود این به دلیل تخریب و یا فقدان زیرساخت‌های لازم، کار امدادرسانی و توزیع کمک‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شد. آنان که زنده ماندند برای ادامه حیات خود با دشواری‌های بسیاری مواجه شدند. ابعاد این فاجعه اکنون که آمار و ارقام آن بتدریج منتشر می‌شود رخ می‌نمایاند.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، یک مقام فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به نام جان هولمز، اعلام کرده است که حدود نیم میلیون نفر از ساکنین پورتو پرنس پایتخت هائیتی پس از زلزله مهیب روز ۱۲ ژانویه از این شهر گریخته اند.

ولی به گفته جان هولمز فراریان به جای اینکه در اردوگاه‌های تجدید اسکان سازمان‌های کمک‌رسانی مستقر شوند، بیشتر به خانه‌های خویشاوندان و دوستانشان در خارج از شهر رفته‌اند.سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای کمک‌رسانی اولویت را به احداث سرپناه‌ها در هائیتی داده‌اند.اما بنابه گفته جان هولمز، چادرها تنها یک راه‌حل موقت هستند.

در گزارشی که اخیرا یک نهاد سازمان ملل متحد که مامور هماهنگ کردن تلاش‌های کمک‌رسانی است انتشار داده، گفته شده است که یکی از مشکلات اصلی در برنامه‌ریزی برای دایر کردن این اردوگاه‌ها این است که دولت و بسیاری از سازمان‌های امداد مشترکا در جریان اطلاعات لازم قرار نمی گیرند.

زلزله هائیتی به قیمت جان دست کم ۲۰۰ هزار نفر تمام شده است.

انتقال دوباره مجروحان به آمریکا

روز گذشته ارتش آمریکا اعلام کرد که برنامه انتقال مجروحین به‌جا مانده از زلزله به آمریکا را از سر گرفته است.

هفته گذشته در پی اظهارات فرماندار ایالت فلوریدا مبنی بر این که بیمارستان‌های این ایالت ظرفیت پذیرش بیماران بیشتری را ندارند، برنامه انتقال هوایی مجروحین به آمریکا متوقف شده بود.ولی پس از آنکه بیمارستان‌هایی در ایالات دیگر آمریکا آمادگی خود را برای قبول این مجروحین اعلام کردند، انتقال آنان از سر گرفته شد.در همین حال اعلام شد که سازمان ملل متحد توزیع مواد غذایی در ۱۶ نقطه مختلف در پورتو پرنس را از سر گرفته است.

این برنامه برای تغذیه تا دو میلیون نفر در پورتو پرنس صورت می گیرد.

روز دو شنبه اول فوریه، بسیاری از مدارس در نواحی خارج از پورتو پرنس برای اولین بار از هنگام وقوع زلزله مجددا باز شدند.