فارس- سازمان بین المللی کار در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد‌، طی سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۲۷ میلیون نفر شغل و کار خود را از دست دادند و به جمع بیکاران جهان اضافه شدند. سازمان بین‌المللی کار در این گزارش که در آستانه برگزاری نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس منتشر شد نسبت به ادامه روند صعودی بیکاری در جهان در سال ۲۰۱۰ هشدار داد.

براساس این گزارش، بیش از ۱۲ میلیون نفر سال گذشته در آمریکای شمالی‌، ژاپن و اروپای غربی بیکار شدند. تعداد بیکاران در آمریکای لاتین و شرق اروپا بیش از ۴ میلیون نفر افزایش داشته است.

این در حالی است که نرخ بیکاری در آسیا‌، آفریقا و خاورمیانه تا حدی زیادی باثبات بوده است و نوسان شدیدی نداشته است‌.

سازمان بین‌المللی کار در ادامه این گزارش خواستار توجه بیشتر دولتهای جهان به اشتغال زایی و کاهش بیکاری در سال ۲۰۱۰ شده است‌. خوان سوماویا رییس سازمان بین المللی کار تاکید کرد‌، کاهش بیکاری مهمترین اولویت دولت‌های جهان در شرایط حساس سیاسی امروز است‌.

دولت‌های جهان به خصوص کشورهای توسعه یافته باید با اجرای همان سیاست‌هایی که بانک‌ها را از ورشکستگی حفظ کرد‌، فرصت‌های شغلی را برای مردم خود حفظ کنند و اجازه افزایش بیکاری را ندهند‌.

سازمان بین‌المللی کار پیش‌بینی کرد نرخ بیکاری جهان در سال ۲۰۱۰ همچنان افزایش خواهد یافت و تنها بیش از ۳ میلیون بیکار به جمعیت بیکاران کشورهای ثروتمند در سال ۲۰۱۰ اضافه خواهد شد‌.

طی دو سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون جوان در سراسر جهان بیکار شدند که این رقم از بحران مالی ۱۹۹۱ میلادی بی‌سابقه است‌. نرخ بیکاری جهان در سال گذشته به بیش از ۶/۶ درصد رسید ولی بیش از ۶۰۰ میلیون کارگر در سراسر جهان الان با درآمد کمتر از ۲۵/۱ دلار در روز زندگی می‌کنند.