گروه بین‌الملل- دیروز قدرت‌های بزرگ عضو گروه ۸، همسایگان یمن در شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن، ترکیه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گردهم آمدند تا در مورد اقتصاد شکننده یمن و تقویت مبارزات علیه القاعده در این کشور به رایزنی بنشینند. این اجلاس پس از آن ترتیب داده شد که شاخه یمنی القاعده در روز کریسمس طی یک عملیات انتحاری سعی داشت یک هواپیمای آمریکایی را در هوا منفجر کند که البته این عملیات با شکست مواجه شد.

صبح روز چهارشنبه وزیر امورخارجه ایالات متحده، هیلاری کلینتون وارد لندن شد و بلافاصله در دیدارهایی با نمایندگانی از خاورمیانه، روسیه و اروپا شرکت کرد تا در مورد خطرعملیات نافرجام هواپیمای دیترویت به بحث و گفتگو بنشیند. یکی از اهداف برگزاری نشست بین‌المللی لندن، کمک به یمن برای مقابله با فقر و در نتیجه آن مبارزه بهتر با القاعده است؛ زیرا فقر زمینه‌ را برای رشد شبه نظامیان در یمن مساعد می‌کند.

نمایندگان این کشورها این موضوع را به بحث گذاشتند که کاهش درآمدهای نفتی توان یمن را در ارائه خدمات اساسی مخدوش می‌سازد و نفاق را افزایش می‌دهد که این امر موجب خواهد شد جای پای تروریست‌ها در این کشور مستحکم‌تر شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی، طی این اجلاس حدود ۲۰ کشور با نمایندگان یمن ملاقات خواهند داشت و سازمانی بین‌المللی را با نام دوستان یمن راه‌اندازی خواهند کرد تا به این کشور کمک کنند اصلاحات سیاسی و اقتصادی را به اجرا درآورد.

مقامات انگلیس بر این باورند که ضعف اقتصادی یمن می‌تواند منجر به تضعیف تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش تروریسم در این کشور شود. بنا به گفته تیم تورلوت، سفیر انگلیس در یمن، حدود ۷۵ درصد از درآمدهای دولت یمن از نفت است، اما تولید نفت این کشور کند شده است و این زیان با توسعه صنعت گاز جبران نمی‌شود. یمن یک کشور سقوط کرده نیست، بلکه به طور باورنکردنی یک کشور شکننده است. ما خواهان ورود فوری به این کشور و ارائه کمک و جلوگیری از تبدیل یمن به یک کشور سقوط کرده هستیم.

در نشست لندن برای کمک به دولت یمن جهت پیشبرد اقتصاد این کشور، اشتغال‌زایی، ارتقای بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و اعمال قانون، تمرکز خواهد شد. دولت ایتالیا نیز اعلام کرد این گروه از کشورها سعی دارد به دولت یمن کمک کند اما بی‌شک به تمامیت و استقلال یمن احترام خواهد گذاشت.