تبادل آتش میان کره‌شمالی و جنوبی

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل‌-‌ کره شمالی به منطقه دریایی محل مناقشه میان این کشور با کره‌جنوبی آتش گشود و باعث شد تا نیروهای نظامی کره‌جنوبی در پاسخ به این اقدام شروع به تیر‌اندازی کنند. این تبادل آتش میان دو طرف به افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره منجر شده‌است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، هیچ مصدوم و یا تخریبی به دلیل این تبادل آتش گزارش نشده‌است، اما تحلیلگران سیاسی بر این باورند که هدف پیونگ‌یانگ از این اقدام پررنگ کردن این موضوع است که برای پایان دادن رسمی به جنگ دو‌ کره به یک پیمان صلح نیاز است. کره شمالی اعلام کرده که شلیک به بخش دریایی محل مناقشه دو کره بخشی از تمرین نظامی این کشور بوده‌است.

به گفته افسری در دفتر ریاست ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، کره‌شمالی حدود ۳۰ توپ نظامی از ساحل غربی به آب‌های کره‌جنوبی شلیک کرد که این کشور بلافاصله با شلیک حدود ۱۰۰ گلوله از پایگاه تفنگداران دریایی واقع در جزیره‌ای در مرز ساحلی پاسخ آن را داد. کره شمالی اعلام کرده است که به شلیک توپ ادامه خواهد داد.

این افسر اعلام کرد که توپ‌های شلیک شده از سوی کره شمالی در آب‌های کره جنوبی فرود آمده است در حالی که کره جنوبی به سوی هوا شلیک کرده است. او به دلیل مقررات نظامی نخواست نامش فاش شود.

مرز ساحل دریای غربی که توسط نیروهای سازمان ملل تحت رهبری آمریکا در پایان جنگ کره ترسیم شد، همواره منبع تنش میان دو کره بوده است. کره شمالی تاکید می‌کند که کره‌جنوبی این مرز را جلو‌تر بوده‌است. جنگ‌ دو کره بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ انجام شد.

ناوگان‌های دریایی دو کره در ماه نوامبر درگیری کوچکی با یکدیگر انجام دادند که منجر به کشته شدن یک سرباز کره شمالی و سه نفر دیگر شد. درگیری میان دو کره دوبار پیشتر در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ هم تکرار شده‌بود.

کره‌شمالی در اواخر دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به عنوان بخشی از تمرین نظامی سالانه اقدام به پرتاب موشک به آب‌های سالانه کره جنوبی کرده است و به این کار ادامه خواهد داد.

یک ژنرال ارتش خلق کره‌‌شمالی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری مرکزی کره منتشر شده آورده است: «‌این تمرین‌ها در همین آب‌ها در آینده ادامه خواهد یافت.»

به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع کره‌جنوبی که او هم به دلیل مقررات نظامی به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت، اظهار داشت کره‌شمالی دیروز توپ‌های بیشتری به سمت آب‌های کره‌جنوبی شلیک کرد که کره‌جنوبی به آن پاسخ نداد.

تبادل آتش میان دو کره دو روز پس از آن اتفاق می‌افتد که کره شمالی دو منطقه، از جمله منطقه‌ای در آب‌های کره جنوبی را تا ۲۹ مارس به عنوان منطقه کشتیرانی ممنوع اعلام کرد.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که کره‌شمالی اخیرا پیام‌های پیچیده و حتی متناقضی را خطاب به کره جنوبی ارسال کرده‌است. این پیام‌های حاوی در‌خواست برای همکاری و گفت‌وگو بوده در حالی که همزمان سئول را تهدید به تخریب کاخ ریاست جمهوری کرده‌است. کیم تائه یونگ، وزیر دفاع کره‌جنوبی اما در پاسخ به تهدید‌های کره‌شمالی خشمگینانه اعلام کرد که اگر سئول دلیلی آشکار به دست آورد که کره شمالی قصد دارد به کره جنوبی حمله کند ممکن است دست به حمله پیشگیرانه بزند.وزارت دفاع کره‌جنوبی دیروز با ارسال پیامی به ارتش کره‌شمالی ضمن ابراز نگرانی شدید درباره تبادل آتش میان دو کشور تاکید کرد که پیونگ‌یانگ تنشی غیرضروری میان دو طرف را دامن می‌زند.

سئول همچنین از پیونگ‌یانگ خواست تا اعمال ممنوعیت کشتیرانی در دو منطقه را لغو کند.

کره‌جنوبی همچنین این اقدام را تحریکی بزرگ و نقض توافق آتش‌بس میان دو طرف دانست. جنگ دو کره با اعلام آتش‌بس به اتمام رسید اما دو طرف هیچگاه پیمان صلح رسمی امضا نکردند. در اقدامی جداگانه، مسوول امور کره‌شمالی در کره جنوبی به دلیل افزاش تنش‌ها در آب‌های مرزی از پیونگ‌یانگ انتقاد کرد.

هیون این تائک در یک مجمع امنیتی در سئول گفت: «‌این رفتار کره‌شمالی کاملا نا‌امید کننده است.»

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی هم اعلام کرد که این اولین بار بود که کره‌شمالی به شلیک توپ به آب‌های کره‌شمالی اقدام می‌کرد. دفتر رییس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد که انتظار می‌رود پوکه‌های توپ‌های کره‌شمالی در منطقه کشتیرانی ممنوع در فاصله سه کیلومتری شمال آب‌های مرزی فرود آمد باشد.

بنابر اعلام کاخ آبی ریاست‌جمهوری، پس از تحولات دیروز چونگ چونگ کیل، رییس دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی از طرف لی میونگ باک، رییس‌جمهوری این کشور نشستی اضطراری با مقامات امنیتی این کشور برگزار کرد. لی میونگ باک، اکنون برای انجام دیداری رسمی به هند سفر کرده‌است. کاخ آبی همچنین اعلام کرد که رییس‌جمهوری از تحولات دیروز مطلع شده ‌است.