گروه بین‌الملل- بنا به اعلام مقامات عالی‌رتبه ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما رییس‌جمهوری این کشور قصد دارد بسیاری از برنامه‌های داخلی کشورش را به مدت سه سال به حال تعلیق درآورد. بنا به اظهارات مقامات دولت اوباما، چنین تصمیمی نشان‌دهنده عزم اوباما برای کاهش کسری بودجه کشور اتخاذ می‌شود. مقامات دولت اوباما گفته‌اند که این طرح بخش عمده اولین سخنرانی رسمی اوباما در سال نوی میلادی را که قرار است امروز ایراد شود، تشکیل خواهد داد. به علاوه بخش اعظم لایحه بودجه سال مالی آینده که از اکتبر آغاز می‌شود و در روز دوشنبه آینده به کنگره ارایه خواهد شد نیز حول همین طرح خواهد بود. این طرح تعلیق ، فعالیت‌ موسسات و برنامه‌هایی را شامل می‌شود که کنگره هر سال بودجه‌های خاصی را به آن‌ها اختصاص می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه کنترل ترافیک هوایی، یارانه کشاورزی، آموزش، مواد غذایی و پارک‌های ملی اشاره کرد. بودجه‌های مرتبط با امور امنیتی از جمله بودجه‌های پنتاگون، کمک‌های خارجی، سازمان سربازان کهنه‌کار، امنیت ملی و همین‌طور برنامه‌های مربوط به حقوق مردم که بزرگترین و سریعترین رشد را در بودجه فدرال به خود اختصاص می‌دهند، از جمله بهداشت‌و‌درمان، بیمه درمانی و تامین اجتماعی از این طرح مستثنی خواهند شد. اما واقعیت این است که هزینه صرفه‌جویی شده در این طرح در برابر کسری بودجه فدرال آمریکا بسیار ناچیز است. بر اساس برآوردها با اجرای این طرح ۲۵۰ میلیارد دلار ظرف ۱۰ سال پس‌انداز خواهد شد که این مقدار کمتر از ۳ درصد ۹ تریلیون دلاری است که انتظار می‌رود ظرف این مدت بر کسری بودجه آمریکا افزوده شود.

از سوی دیگر در کنار مزایای اقتصادی که این طرح به‌بار خواهد آورد، برخی خطرات سیاسی را نیز درپی خواهد داشت. به دلیل آنکه اوباما قصد دارد بودجه نظامی را دست نخورده باقی‌گذارد و بسیاری از برنامه‌های داخلی را به حال تعلیق درآورد، بی‌شک این تصمیم او خشم بیشتر لیبرال‌های هم‌حزبی‌اش و دموکرات‌های ارشد کنگره را که از همین حالا به‌خاطر شکست احتمالی لایحه بهداشت‌و‌درمان و اعزام نیرو به افغانستان خشمگین هستند، بر خواهد انگیخت. آن دسته از دموکرات‌های کاخ سفید و سنا که در مسایل مالی محافظه‌کارند، از اوباما خواسته‌اند از طرح تعلیق برنامه‌های داخلی حمایت کند. این موضوع برای رای‌دهندگان به این معنا خواهد بود که در شرایطی که به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، کسری بودجه و بدهی‌های خارجی کشور به حدی رسیده است که رفاه درازمدت مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد، رییس‌جمهوری کشورشان می‌خواهد تصمیمات سختی اتخاذ کند.

این عقیده که هزینه‌های دولت به حدی خارج از کنترل رسیده است، باعث شده است اوباما حمایت رای‌دهندگان مستقل را از دست بدهد. به علاوه نگرانی از اوضاع مالی دولت می‌تواند فشاری فزاینده را برای افزایش نرخ بهره بودجه‌هایی که ایالات متحده از سرمایه‌گذاران و دیگر کشورها به‌خصوص چین برای جبران کسری بودجه خود می‌گیرد، وارد آورد. جمهوری‌خواهان هم برای به سخره‌گرفتن طرح تعلیق برنامه‌های داخلی آمریکا فرصت را از دست ندادند. مایکل استیل، سخنگوی رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به نام جان بوهنر می‌گوید: «با توجه به بریز و بپاش‌های پیش‌بینی نشده دموکرات‌ها این طرح مانند آن است که شما پس از شرکت در یک مسابقه خوردن پای سیب اعلام کنید که قصد رژیم گرفتن دارید.» قرار است این تعلیق برنامه‌های داخلی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به اجرا درآید.

منبع: نیویورک تایمز