افزایش خشونت‌ها در بغداد

گروه بین‌الملل‌- یک روز پس از آنکه انفجار بمب سه هتل در مرکز بغداد را مورد هدف قرار داد، یک بمب‌گذار انتحاری دیگر به ساختمان پزشکی قانونی وزارت کشور عراق حمله کرد. به گفته یک منبع آگاه در این وزارت‌‌خانه، این حمله انتحاری به کشته شدن دست‌کم ۱۸ نفر و مجروح شدن حداقل ۸۰ نفر منجر شد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، انفجار‌های روز دوشنبه در بغداد که به کشته شدن ۳۶ نفر منجر شد، یاد‌‌آور حملات عظیم به ساختمان‌های دولتی در ماه‌های اوت، اکتبر و دسامبر بود و نگرانی‌ها از وقوع خشونت‌های بیشتر در آستانه انتخابات سراسری در هفتم ماه مارس را افزایش داد.

این در حالی است که نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق موفق شده است که با نشان‌دادن توانایی‌هایش در محافظت از شهروندان این کشور اعتبار زیادی کسب کند، اما مقامات آمریکایی بر این باورند که هدف از انجام این حملات تحت‌الشعاع قرار دادن اعتقاد مردم به دولت مالکی است.

ژنرال ری اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، گفت: این موضوع مهم است که بدانیم حملات روز دوشنبه کوچکتر از حملات پیشین بود. او اضافه کرد که تلاش‌های مشترک نیروهای امنیتی آمریکا و عراق، به خصوص در زمینه اطلاعاتی، توانایی شورشیان برای انجام عملیات تروریستی را مختل کرده است. ژنرال اودیرنو همچنین تاکید کرد که حملات اخیر تروریستی به شماری از تروریست‌های باتجربه، پیچیده و هدایت شده محدود شده است که به بمب‌گذاران انتحاری برای اجرای عملیات خود تکیه می‌کنند.

ساختمان پزشکی قانونی در خارج از وزارت کشور قرار دارد و یکی از ساختمان‌هایی است که کمتر تدابیر امنیتی برای آن در نظر گرفته شده‌‌است. یک منبع پلیس گفت که بمب دیروز در یکی از میادین پر‌ترافیک شهر بغداد در نزدیکی ایست بازرسی در میدان الطهاریت منفجر شد.

زمان این حمله تروریستی این نگرانی را ایجاد کرد که شورشیان در حال افزایش تهدید‌های تروریستی خود هستند. حملات پیشین تروریستی پس از یک الی دو ماه آرامش انجام می‌شد، موضوعی که ژنرال‌های آمریکایی آن را دلیلی برای کم شدن توانایی شورشیان توصیف می‌کردند.

در سه حمله هماهنگی که روز دوشنبه انجام شد، هتل‌های مهم بغداد و بخش تهیه غذا برای خارجی‌ها مورد هدف قرار گرفت. این حملات احساس امنیتی را که پیشتر ایجاد شده بود، تحت‌الشعاع قرار داد و چشم‌انداز ناپایداری در عراق را هفته‌ها پیش از انتخابات پارلمانی به نمایش رساند.

بمب‌گذاری‌های روز دوشنبه که به کشته شدن ۳۶ نفر و مجروح شدن ۷۱ نفر دیگر منجر شد، آخرین فصل از مبارزاتی است که در ماه اوت آغاز شده‌است. در حملاتی مشابه در ماه اوت، اکتبر و دسامبر، شورشیان به دنبال تخریب ارکان سیاسی دولت عراق و زندگی عادی مردم بودند تا ثابت کنند که حکومت و نیروهای امنیتی‌اش در حفظ قدرت خود ناتوان هستند.

اهداف حملات تروریستی روز دوشنبه هتل‌هایی بودند که میزبان روزنامه نگاران و بازرگانان خارجی بودند و قرار بود میزبان ناظران خارجی انتخابات هفتم مارس باشند. این حملات با این هدف انجام شد تا انتخابات آینده را تحت‌الشعاع قرار دهد و گزینه‌های خارجی را در مورد مقاومت حکومت در برابر تخریب‌های انتقام‌جویانه تغییر شکل دهد.

حزیم نعیمی، یکی از تحلیل‌گران سیاسی در این‌باره می‌گوید: «‌این حملات قصد داشت تا یک پیام را به دنیا ارسال کند و این پیام این است که عراق نمی‌تواند برای خارجی‌ها امنیت ایجاد کند.»

در حملات روز دوشنبه از دو خودرو که پشت سر هم حرکت می‌کردند، استفاده شد. اولین خودرو به سوی یک ایست بازرسی آتش گشود و راه را برای دومین خودرو برای انجام عملیات گشود. به گفته ژنرال اودیرنو، این یک تاکتیک جدید است که توجه نیروهای امنیتی آمریکا را به سوی خود جلب کرده است.

روز دوشنبه مردان مسلح کمیران ابراهیم دبیر شورای استانی بغداد و همسرش را در منطقه جنوبی البایه کشتند. این تیر‌اندازی که در منطقه‌ای رخداد که خیابان اصلی تجاری در بغداد در آن‌جا قرار دارد، به دنبال حملات اخیر به اعضای شورای استانی رخ می‌دهد.