احیای دوباره اقتصاد روسیه

گروه بین‌الملل- با افزایش قیمت نفت و سرازیری دوباره موج سرمایه به بانک‌ها، مراکز مالی دولتی و بازارهای سهام روسیه، بار دیگر اقتصاد این کشور احیا می‌شود و بزرگترین رکود خود طی یک دهه گذشته را پشت سر می‌گذارد.روز جمعه موسسه رتبه‌بندی فیچ دومین آژانس رتبه‌بندی بود که پس از موسسه استاندارد‌اند‌پورز چشم‌انداز خود از اوضاع اقتصادی روسیه را ارتقا داد. این موسسه اعلام کرد که ارتقای رتبه وضعیت این اقتصاد از «منفی» به «باثبات» منعکس‌کننده اطمینان بیشتر به اقتصاد روسیه و ثبات مالی این کشور است و علت آن اوج‌گیری اقتصاد داخلی و جاری شدن موج سرمایه‌گذاری‌های خارجی به این کشور است. این جریان روند خروج سرمایه را که طی دوران بحران موجب هراس بازارها شده بود معکوس کرده است.

سرمایه‌گذاران دوباره به بازارهای روسیه بازگشته‌اند و این در شرایطی است که در اوایل سال ۲۰۰۹ ارزش سهام افت شدیدی داشت و در سال ۲۰۰۸ نیز زیانی ۷۴ درصدی را نشان داد.

این بازار در سال ۲۰۰۹ دومین عملکرد خوب را داشت. شاخص MICEX از ژانویه سال ۲۰۰۹ تا کنون بیش از دوبرابر شده است و از کمتر از ۶۰۰ واحد به ۳۸/۱۴۱۰ واحد رسیده است. سال گذشته روسیه با بحران مالی و پولی روبه‌رو شد. ارزش روبل روزانه ۲ درصد دربرابر دلار آمریکا کاهش می‌یافت این درحالی بود که دولت هر هفته میلیاردها دلار از ذخایر ارزی خود را صرف تقویت ارزش روبل می‌کرد. سرمایه‌گذاران نگران بودند که روسیه سرمایه خود را از میان ببرد.

اما بانک مرکزی روسیه توانست بر کاهش تدریجی نرخ برابری روبل فائق آید و از کاهش شدیدی چون آنچه طی بحران سال ۱۹۹۸ رخ داد، جلوگیری کند. با توجه به بهبود قیمت نفت ، از اواخر ژانویه سال ۲۰۰۹ تاکنون ارزش روبل حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

سرمایه درگردش بخش خصوصی روسیه برای فصل چهارم سال ۲۰۰۹ معادل ۶/۱۱ میلیارد دلار بود.

این درحالی است که خروجی سرمایه در فصل سوم معادل ۴/۳۳ میلیارد دلار بود. بانک مرکزی روسیه پیش‌بینی کرده است در سال جاری ۴۲ میلیارد دلار سرمایه وارد این کشور خواهد شد.

گرچه پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۹ تا ۵/۸ درصد کاهش یافته باشد، اقتصاد روسیه برای دومین فصل متوالی رشد داشته است و انتظار می‌رود در سال جاری دست‌کم تا ۳ درصد رشد داشته باشد. بانک اروپایی بازسازی و توسعه روز جمعه پیش‌بینی خود را درمورد رشد اقتصادی روسیه از ۱/۳ درصد به ۹/۳ درصد افزایش داد.